2019/2020  BA-BMAKO4002U  Kultur og kommunikation i organisationer

Culture and Communication in Organizations

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
  • Lars Thøger Christensen - Department of Management, Society and Communication (MSC)
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 21-05-2019

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Den studerende skal kunne demonstrere overblik over fagets teorier, begreber og modeller og være i stand til at udvælge og anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber og modeller i en selvstændig analyse af ét konkret tema eller én konkret case.
  • Den studerende skal i besvarelsen kunne identificere forskellige subkulturer i en organisatorisk kontekst samt demonstrere en teoretisk funderet forståelse af, hvorledes sådanne kulturer kommunikerer indbyrdes og med hinanden.
  • Den studerende skal kunne reflektere over, hvordan ny viden og markedsindsigt kan kommunikeres og omsættes i en organisation præget af flere forskellige subkulturer
Kultur og kommunikation i organisationer:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.

Den studerende udarbejder et skriftligt analyserende essay, til hvilket der gives tre døgn. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen.

Faget har som overordnet formål at introducere til relevante teorier, begreber og modeller inden for ’organisationskommunikation’ som videnskabeligt felt, herunder at:

• bibringe rammer for en kvalificeret analyse og diskussion af empiriske cases med fokus på kulturforskelle og kommunikation i organisatoriske kontekster.

• lægge op til kritisk anvendelse og refleksion af de enkelte teorier, begreber og modeller og deres anvendelighed i forhold til konkrete kultur- og kommunikationsproblemer i én eller flere organisationer.

Forelæsninger og øvelsesundervisning.
Feedback til de studerende leveres i flere forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv laver oplæg, hvor deres forståelse af centrale begreber testes og kommenteres direkte af såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med flere gode besvarelser.
Undervisning 18 timer
Øvelser 18 timer