Læringsmål |
- anvende analytiske værktøjer fra fagets pensum til at undersøge
de udfordringer, som følger af at lede projekter under høj
usikkerhed.
- redegøre for fagets teorier og diskutere teorierne i forhold
til empiriske eksempler.
- anvende teori til at analysere empiriske cases og anvende cases
til at diskutere grundlæggende antagelser, muligheder og
begrænsninger i de anvendte teorier.
- foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier fra
pensum, alene og i forhold til andre teorier i pensum.
- redegøre for og sammenligne forskellige typer af
projekter.
- formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Grundlæggende
projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Projektrapporten skrives som en gruppeopgave og
behandler en selvvalgt problemstilling inden for fagets rammer og
udarbejdes ud fra et katalog af emner. Nærmere specifikation af
projektrapporten, dets indhold og form angives i separat dokument,
som gøres tilgængeligt på Canvas. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppens projektrapport til den ordinære eksamen,
men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på
baggrund af den allerede indleverede rapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af rapporten
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere fastsat frist
indleverer en individuelt udarbejdet rapport (samme prøveform og
omfangskrav som ved ordinær prøve).
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af rapporten til den
ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven på basis af den indleverede rapport eller en ny
rapport på max 10 sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres rapport,
som den studerende meget gerne må medbringe i papirformat.
Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (ca. 3 minutter)
fx om de centrale spørgsmål og teorivalg i rapporten. Herefter
træder eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne
vinkler på rapporten (ca. 12 minutter). En intern vinkel
betyder, at rapporten diskuteres i lyset af de teorier eller
analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative
teorier og analyser fra pensum diskuteres. Herefter vil eksaminator
bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.
Det kan forekomme, at eksaminator eksaminerer på engelsk, men i
de tilfælde har den studerende mulighed for at vælge selv at svare
på enten dansk eller
engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget " Grundlæggende projektledelse" har til formål
at give de studerende en grundlæggende introduktion til fænomenet
projektorganisering og projektledelse. De studerende vil blive
præsenteret for teoretiske perspektiver på projektledelse og
for konkrete projektledelsesværktøjer, som vil blive
diskuteret i lyset af de teoretiske perspektiver. Endvidere
præsenterer faget forskellige typer af projekter gennem en række
cases fra forskellige brancher.
Faget tager udgangspunkt i antagelsen om, at projektledelse finder
sted under vilkår, hvor der er begrænset viden og usikkerhed.
Usikkerheden kan dreje sig om forskellige ting: Er projektet stadig
relevant, når det afleveres til kunden? Har projektet
tilstrækkelige ressourcer til at gennemføres? Spørgsmål som disse
opstår ofte i projekter, og der vil være en række forskellige
hensyn, som projektledelsen må afveje.
Faget giver de studerende analytiske værktøjer, som gør det muligt
at forstå projekter og projektledelse samt at håndtere de
mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår
undervejs.
Undervisningsforløbet er bygget op omkring tre relaterede
elementer. Det første element består af forelæsninger baseret på
fagets litteratur. Forelæsningerne er tematiseret og præsenterer de
studerende for analytiske værktøjer, der gør det muligt at forstå
projekt og projektledelse. Det andet element består af casebaserede
diskussioner, som giver de studerende indblik i projektets
praktiske udfordringer. Det tredje element er miniprojektopgaven,
som de studerende arbejder med i projektgrupper undervejs i
forløbet, samt specifikt får fokus i kursets workshops.
Workshops fokuserer således på feedback og peer-review
feedback hvilket kræver forberedelser med hjælp af forskellige
online-værktøj (aka blended learning). Et centralt element i
miniprojektopgaven er at analysere en case, der omhandler
projektledelse i praksis, ved hjælp af fagets litteratur.
Undervisningsforløbet skal således understøtte arbejdet med
miniprojektet.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, casebaseret undervisning,
mundtlige oplæg, online øvelser, workshops og gruppearbejde.
Sproget i undervisningen kan veksle mellem dansk og
engelsk. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til studerende sker i forbindelse med
mundtlige og skriftlige præsentationer i workshop og øvelsehold.
Derudover analyserer og drøfter de studerende egne og
medstuderendes cases i grupper og relaterer til de præsenterede
teorier. |
Studenterarbejdstimer |
Lektioner 1-13 |
40 timer |
Forberedelse lektioner |
81 timer |
Arbejde med projektrapport |
85 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Bøger:
Main books:
Christensen, S. and Kreiner, K. (2005), Projektledelse i
løst koblede systemer – ledelse og læring i en ufuldkommen
verden, Jurist – og Økonomforbundets Forlag, København (købes
i CBS boghandel). Hele bogen er pensum.
Ryding Olsson, J., Ahrengot, N. and Lindegaard Attrup, M.,
(2016) Power i projekter og portefølje. Djøf Forlag,
København
Case books:
Kreiner and Haukeland (2017), Minderværdige
projekter, Samfundslitteratur.
Fredriksberg.
Recommended readings:
Davies, Andrew, (2017) Projects - a very short introduction.
Oxford University Press, Oxford, UK.
Artikler (findes på Canvas)
|