2019/2020
BA-BPROO1007U Regnskab
English Title |
Financial Accounting and
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig |
- Thomas Riise Johansen - Institut for Regnskab
(RR)
|
Primære
fagområder |
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
12-12-2019
|
Læringsmål |
- Redegøre for indholdet og sammenhængen mellem det dobbelte
bogholderis registreringsmetodik og grundlæggende opstilling af et
årsregnskab
- Forklare indholdet af de grundlæggende begreber, principper og
metoder i forhold til årsrapporten
- Forklare indholdet af og formålet med årsrapportens
elementer
- Analysere konkrete regnskabsmæssige problemstillinger, herunder
inden for indregning og måling, og konkludere på denne analyse
- Redegøre for og forstå indholdet i fundamentalanalysen
- Reformulere rapporterede finansielle opgørelser til
analysebrug
- Udarbejde og fortolke regnskabsanalyse
|
Prøve/delprøver |
Regnskab:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
.Faget har til formål:
- At indføre de studerende i eksterne regnskabsbrugeres
informationsbehov.
- At indføre de studerende i modeller for opgørelse og
beskrivelse af en virksomheds overskuds- og kapitalforhold.
- At indføre de studerende i det tekniske regelsæt, der gælder
for årsrapporten.
- At indføre og tilføre de studerende færdigheder i
regnskabsanalytisk metode, som et led i en samlet økonomisk
vurdering af en virksomhed.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Der anvendes forelæsninger og
øvelsestimer. |
Feedback i undervisningen |
Som en del af forelæsningerne vil der blive
indarbejdet mindre øvelsesopgaver med tilhørende besvarelse og
vurderinger.
Som en del af af undervisningen er der ligeledes øvelsestimer med
mulighed for direkte respons fra instruktørerne.
Afslutningsvis er der ligeledes en instruktørstøttet opgave
træning. Denne bliver, med udgangspunkt de studerendes konkrete
ønsker, afrundet med en gennemgang af mulige
løsningsmodeller. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
48 timer |
Forberedelse |
110 timer |
Eksamen |
48 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Melville: International Financial Reporting,
Seventh Edition, Pearson.
- Sørensen: Regnskabsanalyse og værdiansættelse, 5. udgave,
Gjellerup
- Øvelsesopgaver og supplerende materiale.
|
Sidst opdateret den
12-12-2019