2019/2020 BA-BPSYO1106U Personlighedspsykologi
English Title | |
Personality Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 4 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
I denne række af forelæsninger og øvelseshold gives en grundlæggende indføring i en hovedretning indenfor psykologien: Personlighedspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i personlighedspsykolgiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på individets personlighed og omfatter teorier om personlighedstræk, psykodynamiske forståelser af personligheden, Selvet og identitet, samt forståelser af personligheden som socialt konstrueret. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelseshold | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår som en del af de
almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
Derudover arbejdes der systematisk med feedback til hver enkelt gruppes afleverede opgave ved en obligatorisk afsluttende feedback-workshop. Her modtager hver gruppe feedback på deres opgave fra både underviser og en anden gruppe samtidig med at de giver feedback på en andens gruppes opgave. De studerende trænes således i peer-to-peer feedback idet de giver feedback på hinandens opgaver. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturliste, Personlighedspsykologi 1. semester Bøger: Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013), Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (397 sider).
Kompendium: Christensen (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag (18 s.) Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29). Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Personality. In L. A. Pervin & O. P. John. (Eds.) Handbook of Personality. Theory and Research (Second Edition). New York: The Guilford Press (s. 154-196). Freud, S. (1933). Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele. I: Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag (1973), (s. 50-67). Bruner, J. (1999). Autobiografien og selv’et. I: Mening i handling. Aarhus: Forlaget Klim, (s. 95-126).
|