Læringsmål |
Fagets overordnede mål er at sætte de studerende
i stand til på et højt niveau at kunne identificere, analysere og
løse centrale og komplekse skattemæssige
problemstillinger. |
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Forudsætter viden på niveau med faget Skat på
HD(R) |
Prøve/delprøver |
Erhvervsbeskatning:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter, Ordinær prøve: December
Syge- omprøven: Uge 10
De præcise datoer oplyses på MY.CBS.DK og Digital Eksamen |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
|
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Skriftelige prøve:
Eksamen er baseret på en stillet opgave.
Mundtlig prøve:
Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse af ca. 20 min.
varighed inklusiv bedømmelse.
Ved eksamens begyndelse vælger eksaminanden et spørgsmål som vil
danne grundlag for den mundtlige eksaminationen.
Emnerne, der vil blive eksamineret i, tager udgangspunkt i det
pensum, der er beskrevet i målbeskrivelserne.
Eksamination vil primært være mundtlig, men lettere beregninger
kan forekomme.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold
Faget består som af 4 delområder:
- ”Beskatning af personlig virksomhed”.
Delområdet beskæftiger sig med de forskellige måder personlig
virksomhed kan beskattes på: Personskatteloven,
virksomhedsskatteloven og kapitalafkastordningen. Den studerende
skal kunne redegøre for forskellene mellem de forskellige
beskatningsmåder samt vide, hvornår man med fordel kan bruge en af
beskatningsformerne frem for de andre. Den studerende skal kunne
behandle de problemstillinger, der opstår når virksomhedsordningen
anvendes samt kunne angive, hvor meget der skal hæves hvis skatten
ønskes optimeret.
- ”Valg af virksomhedsform og virksomhedsoverdragelse”.
I denne del af faget skal de studerende kunne angive hvilke forhold
der øver indflydelse på, hvilken virksomhedsform der vil være mest
hensigtsmæssig. Med udgangspunkt i en konkret virksomhed skal den
studerende kunne beregne konsekvenserne ved omdannelse efter lov om
skattefri virksomhedsomdannelse og ved skattepligtig omdannelse af
personligt firma til selskab og herved være i stand til at vælge
den mest hensigtsmæssige omdannelsesform. Hovedvægten lægges på den
skattefrie omdannelse.
- ”Omstrukturering og ejerskifte”.
Der fokuseres på de forskellige former for skattefrie
omstruktureringer. Den studerende skal kunne beregne de
skattemæssige konsekvenser af ejerskifte ved de forskellige
modeller og dermed vurdere hvilken model der er mest hensigtsmæssig
i det konkrete tilfælde.
- ”Udvidet selskabsbeskatning”.
Emnet skal ses i forlængelse af den grundlæggende
selskabsbeskatning på 6. semester skat. Der fokuseres på national
og international sambeskatning, opgørelse af
sambeskatningsindkomsten, transfer pricing,
rentefradragsbegrænsningsregler, konvertering fra årsrapport til
selvangivelse (skatteafstemning), udbyttebeskatning og særlige
forhold i KGL og ABL vedr. selskaber.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fremmødeundervisning med online elementer.
Der vil blive vekslet mellem forelæsninger, klassedialog, mindre
opgaver og cases.
Inden for hvert af de 4 delområder vil der være caseopgaver.
Består af 50 lektioner á 45 minutter.
Mulighed 1:
tirsdage og/eller torsdage, uge 40-50, kl. 17.10 - 20.40 fordelt
over 15 gange
Mulighed 2:
lørdag, uge 40-50, kl. 8.55 - 14.15 fordelt over 9 gange. |
Feedback i undervisningen |
• Løbende brug af 'begrebs-spørgsmål' fra
lærebogen, samt gennemgang af øvelser/cases
•Der gives feedback løbende i undervisningen herunder feedback på
præsentationer fra studerende samt øvelsesopgaver der stilles som
en del af undervisningen.
• Der gives mundtlig feedback på præsentationer af cases og øvelser
i undervisningen
• Feedback på dette fag vil blive givet gennem den løbende
diskussion under forelæsningerne
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
38 timer |
Eksamen |
4 timer |
Forberedelse |
233 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisning:
Mulighed 1: tirsdage og/eller torsdage, uge 40-50, kl. 17.10 -
20.40
Mulighed 2: lørdag, uge 40-50, kl. 8.55 - 14.15
Videopræsentation af
faget
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i
august/september.
Vær opmærksom på, at der ikke må medbringes E-bøger til
eksamen.
|