2019/2020 DIP-DINBO3001U Virksomhedens internationale omgivelser (Online)
English Title | |
International business environment (Online) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette fag om virksomhedens internationale omgivelser fokuserer på makroniveauet, og danner grundlag for det senere fokus på virksomheden og dens strategi, organisation mv. i de følgende kurser. Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der tages udgangspunkt i en model for forståelse af samfundsudvikling opdelt i de tre dimensioner Politik, Institutioner (spilleregler) og Økonomi. Vekselvirkningen mellem disse tre elementer er central for forståelsen af såvel globaliseringen som udviklingen i det enkelte land. Ved at kombinere modeller og teorier med den konkrete udvikling i verdensøkonomien og enkelte lande afdækkes forskelle, ligheder og gensidig afhængighed mellem de enkelte lande/markeder. Herved får de studerende grundlaget for at forstå og analysere virksomhedens internationale omgivelser – et grundlag som i de følgende kurser kan indgår i analysen af virksomhedens strategiske valg.
Foreløbig plan for de 7 online-sessioner:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Ugentlige online forelæsninger med mulighed for spørgsmål, ugentlige skriftlige Peergrade opgaver online fulgt op med vejledende svar fra lærer og feedback fra medstuderende (kan besvares individuelt eller i små grupper) og ”blended learning” med videoer og quizzes online. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Korte opgaver hver uge (ca. 2 sider) i Peergrade
med feedback fra medstuderende.
Underviseren vil give generel feedback i den ugentlige online session. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger på mandage i uge 35 - 40.
Afl. af skriftlig eksamensopgave i uge 41. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Mike Peng and Klaus Meyer: International Business, 3rd edition, CENGAGE Learning, 2019 – kapitel 1-10
Mygind N., (2007): The PIE-model: Politics – Institutions – Economy, CEES working paper no 67, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7062/wp67%202007.pdf?sequence=1
Mygind N. 2016 – A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn
Seneste udgaver af IMF: World Economic Outlook, World Bank: Global Economic Prospects og Doing Business. OECD: Economic Outlook. UNCTAD: World Investment Report. |