2019/2020 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
English Title | |
Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 20 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
2 ud af 3 obligatoriske hjemmeopgaver skal godkendes. Opgavernes omfang er på max. 5 sider og udarbejdes i grupper (2-5 studerende). |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære.
Faget vil køre som en kombination af online undervisning og et mindre antal forelæsininger/øvelses sessioner.
I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de
studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og
undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at
lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets
projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være
aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget er et blended learning fag. Det vil sige at en del af faget kør vie online redskaber og en del af det kør vie dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback på en besvarelse til en frivillig
opgave. Derudover diskuteres case-problemstillinger i
holdundervisningen og der er her undeviserfeedback på diskussionen.
Cengage Now (vores online database) vil give løbende feedback på opgaver der gøres i systemet. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Trochim, Donnelly, Arora (2016) Research Methods: The Essential Knowledge Base, 2nd Edition Ahrens & Chapman (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45. Ryan et al. (2002). Research Methods and Methodology in Finance and Accounting, 2nd Edition Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begynder Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30. Harvard reference system (lægges ud på LEARN) |