Læringsmål |
Kandidatafhandlingen skal dokumentere den
studerendes færdigheder i at anvende videnskabelige metoder og
teorier i arbejdet med en afgrænset faglig problemstilling, samt
evne til faglig fordybelse. Efter at have gennemført
kandidatafhandlingsforløbet skal den studerende være i stand til
at:
- formulere et afgrænset fagligt problem (en problemformulering),
som kan styre og strukturere arbejdet med kandidatafhandlingen og
dens indhold.
- argumentere for det eller de spørgsmål som udgør
problemformuleringen, og som søges besvaret via afhandlingens
forskellige dele.
- udvælge, begrunde, forklare og evaluere de metoder, der bliver
anvendt i forbindelse med at undersøge problemet.
- udvælge, begrunde, forklare og bearbejde den teori, der bruges
til at fokusere problemet og analysere de, i undersøgelsen,
tilgængelige data
- forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, dataindsamling og
-bearbejdning, og konklusion, samt hvordan valget af disse
elementer gensidigt påvirker hinanden i en iterativ proces.
- dokumentere processen med at tilrettelægge undersøgelsen: at
indsamle, bearbejde og analysere data, i relation til
problemformuleringen.
- forklare den overordnede sammenhæng mellem afhandlingens
elementer i et videnskabsteoretisk perspektiv.
- inddrage og anvende den, for fagområdet generelt og det
specifikke emne generelt, relevante
forskningslitteratur
|
Prøve/delprøver |
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 120 sider |
|
Kandidatspecialet skal omfatte max. 120
normalsider for to studerende og max.160 normalsider for tre
studerende. Kandidatspecialet skal omfatte max. 80 normalsider for
én studerende, det kræver ikke en dispensation at skrive
alene. |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
75 min. pr. gruppe, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Kandidatspecialet kan skrives på dansk eller engelsk.
Kandidatspecialet skal indeholde et resumé af afhandlingen
affærdiget på engelsk, hvis den er skrevet på dansk, jf.
retningslinjer i studienævnets manual og "Retningslinjer for
kandidatafhandlingskontrakter ved kandidatuddannelser på CBS".
Er Kandidatspecialet skrevet på engelsk, skal resuméet affattes på
dansk. Resuméet indgår i bedømmelsesgrundlaget.
For regler om individuel prøve se studieordningen og my.cbs.dk.
. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For omprøve gælder følgende
bestemmelser:
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af én studerende, og denne
ikke består, betragtes kandidatspecialet som ikke-acceptabel. Forud
for omprøven skal der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af
kandidatspecialet med henblik på en forbedring af dette. Som
grundlag herfor afgiver eksaminatorerne senest ugedagen efter den
mundtlige eksamination en skriftlig kritik af kandidatspecialet .
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
en studerende ikke består, skal vedkommende til en mundtlig
omprøve.
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
ingen af de studerende opnår en beståelseskarakter, betragtes
specialet som helhed som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal
der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af kandidatspecialet med
henblik på en forbedring af dette. Som grundlag herfor afgiver
eksaminatorerne senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en
skriftlig kritik af kandidatspecialet .
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udarbejdelsen af kandidatspecialet kan ske individuelt eller i
grupper af to eller tre studerende. Den mundtlige prøve foregår som
en gruppeeksamen, for grupper af to er prøvens varighed 75
min., for en gruppe af tre studerende er det 90 min. Skriver
den studerende alene er det en individuel prøve af 45
minutters varighed.
Prøven i kandidatafhandlingen bedømmes med ekstern censur og har
form af en mundtlig eksamination på grundlag af en skriftlig
afhandling.
Studienævnet fastsætter nærmere retningslinjer for det mundtlige
forsvar i en manual, som findes på Learn. Ved bedømmelsen medvirker
vejlederen (hvis flere vejledere dog alene hovedvejlederen) samt én
ekstern censor. Bedømmelsens resultat er et udtryk for en
helhedsvurdering af den skriftlige afhandling (inkl. resuméet), den
mundtlige eksamination samt den studerendes stave- og
formuleringsevne, idet det faglige indhold dog vægter tungest.
Udarbejdelsen af kandidatafhandlingen kan ske individuelt eller af
to eller tre studerende i
fællesskab.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
2 Workshops, primo december og ultimo januar.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Se nedenfor. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives løbende af vejleder
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger/workshops |
8 timer |
Vejledning |
21 timer |
Udarbejdelse af afhandling |
799 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Der er 16 timers vejledning til rådighed for
enkeltmandsspecialer, og for 2-personers specialer vil der være 24
timers vejledning til rådighed og for 3-personers speciale 30
timer.
|