2020/2021 BA-BEBUO1015U Internationalisering uden for Europa og kvalitativ metode
English Title | |
Internationalisation beyond Europe and Qualitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15/12/2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset omhandler hvordan og hvorfor Europæiske virksomheder internationaliserer ud over Europa, samt hvordan man kan arbejde med kvalitative metoder til at undersøge og analysere disse processer.
Kurset omhandler følgende emner:
Hvad er økonomisk globalisering? Hvorfor, hvor meget/lidt, og hvordan Europæiske virksomheder internationaliserer. Hvad disse virksomheder har ’i bagagen’ i og med, at de kommer fra Europa (især Danmark). Det Dunning kalder for ’ownership advantages’. Er der forskel på hvad det er for virksomheder? Sektorer? Hvilken forretningsetik – normer/værdier – tager danske virksomheder med sig ud i verden, og hvilke erfaringer har de med etiske problemstillinger derhjemme og i Europa?
Vi ser på, hvilke lokationer virksomheder orienterer sig imod. Primært vil vi fokusere på markeder uden for Triaden, dvs. fokus vil være på vækstøkonomier og andre udviklingslande. Vi arbejder med teorier og cases omkring Location-specific advantages, location attractiveness, National Business Systems og co-evolutionary economics. Sideløbende arbejder vi med empirisk datamateriale og cases, hvor danske og andre europæiske virksomheder har internationaliseret og evt. har været involveret i etisk problematiske forretninger uden for Europa, og studerer, hvordan man har håndteret disse problemer, såvel lokalt som fra nationalt HQ.
Kurset inddrager teorier fra International Business og økonomisk geografi, f.eks. globale værdikæder, OLI-framework og global/emerging market strategy.
Den metodiske del af kurset fokuserer på kvalitative forskningsmetoder, der er relevante for at analysere virksomheders internationalisering. Fokus vil især være på forskningsdesign, case studier, interviews, observationer og tekstanalyse.
De forskellige teoretiske tilgange og metoder vil blive gennemgået i forelæsninger, mens øvelsestimerne er mere praksisorienteret omkring brugen af metoder og/eller hvordan teorierne kan bruges til at forstå internationalisering i konkrete virksomheder. Desuden vil vi diskutere teoriers og metoders anvendelighed og begrænsinger.
I løbet af kurset forventes det, at de studerende udvikler deres eget projekt baseret på en empirisk case efter eget valg. Her skal de studerende benytte de tillærte metoder til at udarbejde et projekt omkring internationalisering af casevirksomhedern. I den forbindelse forventer vi, at de studerende bidrager med feedback på hinandens projekter. Ligeledes forventes det, at de studerende arbejder i grupper omkring et fælles projekt. Der tilbydes desuden vejledning til projektarbejdet. Eksamen er baseret på gruppeprojektet og kursets litteratur. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisiningen foregår som en kombination af forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning og øvelser. Vi bruger casestudier til at belyse og benytte relevante teorier og forstå internationaliseringen af europæiske virksomheder. For hvert tema er der øvelser i mindre hold. Udover forelæsninger og øvelser er der 6 timers vejledning til hver gruppe. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset vil de studerende modtage
forskellige former for feedback: 1) Under øvelserne vil de
studerende lave præsentationer, som underviseren giver feedback på
indholdet af. 2) I løbet af projektforløbet, vil de studerende give
hinanden feedback på dele af deres projekter, metodeindsamling, og
case-arbejde. 3) Der er vejledning i forbindelse med
projektforløbet, hvor grupperne får direkte feedback på deres
skriftlige arbejde fra deres vejleder. 4) Efter eksamen vil
grupperne modtage fælles feedback på projektet.
Grupperne får tildelt vejledning efter gruppens størrelse: 2 timer pr gruppemedlem inklusiv vejlederens forberedelsestid. For små grupper, vil vejledningen blive slået sammen og foregå i klynger. Anbefalet gruppestørrelse er derfor 3-5 medlemmer. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|