2020/2021  BA-BFILO3003U  Filosofi 3: Grundlagstænkning. Spørgsmål angående væren og viden

Philosophy 3: Questioning the fundamentals of being and knowledge

Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Sverre Raffnsøe - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Organisation/Organisation
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne demonstrere kendskab til de fire filosofiske grunddimensioner og tankeformer: ontologi, metafysik, epistemologi og kritisk-affirmativ tænkning.
  • Kunne redegøre begrebsligt for de forskellige filosofiske positioner som præsenteres i kursets forelæsninger og afspejles i pensums tekster.
  • Kunne tage selvstændigt stilling til argumentudviklingen i pensums tekster.
  • Kunne demonstrere kendskab til forskellige forestillinger om grundlagstænkning i kursets pensum.
  • Kunne redegøre for sådanne forskellige måder at tænke på og reflektere over deres karakter og konsekvenser.
  • Kunne gøre sig refleksioner over sådanne tankemåders sammenhæng med, forhold til og konsekvenser for organisering, organisationer, organisationsformer og eksistensformer.
Filosofi 3: Grundlagstænkning:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Essay
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter

“Grundlagstænkning” introducerer den studerende til de fire filosofiske grunddimensioner og tankeformer: ontologi, metafysik, epistemologi og kritisk-affirmativ tænkning ved at beskæftige sig med de filosofiske grundspørgsmål om, ’hvad der findes’, ’hvordan vi kan vide noget om det, som er,’ og ’hvordan grænserne for denne viden konstitueres’. Gennem læsning af filosofiske originaltekster undersøger faget, hvorledes disse spørgsmål er blevet besvaret i løbet af den vestlige metafysiks historie og hvorledes de traditionelle positioner udfordres af centrale tænkere i det 20. århundredes filosofi. Idet faget giver de studerende et grundlæggende kendskab til forskellige måder tænke på, inviterer det dem til reflektere over deres erfaringer med forskellige former for grundlagstænkning samt over sammenhængen mellem forskellige former for grundlagstænkning og forståelsen af organisering, organisationsformer og eksistensformer.

Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser
Diskussionsseminarer
De studerende inddrages løbende i undervisningen med hjælp fra diskussionsfaciliterende opdrag. der gives feedback på gruppe-essayopgaver i løbet af semestret. En workshop støtter de studerende op til eksamen.
Et feedbackorienteret forløb, der vil foregå digitalt som blended learning samt tage afsæt i peer-to-peer learning, tilbydes i kurset. Dette faciliteres og superviseres af fagets undervisere, samt instruktorer. Desuden feedback ved gruppearbejde i undervisningen og office hours.
Forelæsninger 36 timer
Øvelser 24 timer
Eksamen 20 timer
Forberedelse 127 timer

Arendt: The Life of the Mind, San Diego & New York: Harcourt, 1978, pp. 3-16

Raffnsøe, Thaning & Gudmand-Høyer: “Philosophical Practice as Self-modification: An Essay on Michel Foucault’s Critical Engagement with Philosophy”, Foucault Studies 25, 2018, pp. 8-49.

Heidegger: What is Called Thinking? New York: Harper & Row, 1968,  (uddrag).

Platon: Phaidon (96a-107c), in Platon: Samlede værker, bind 1. København: Gyldendal, s. 209-225

Platon: Staten (357a-367e; 508a-522c). København: Museum Tusculanums Forlag, 2007, s. 73-87; 273-289.

Platon: Menon (80a-86b), in Platon: Samlede værker, bind 3, Gyldendal, 2013, pp. 524-533.

Aristoteles: Metaphysics, Book 1, i (980a22- 982a3), pp. 2-4; Book 4, i-iii (1003a22- 1005b33), pp. 42-46; Book 7, i-iv (1028a9- 1032a10), pp. 89-96, in Aristotle: The Complete Works of Aristotle, Harvard: Princeton U. Press, 1984

Aristoteles: Physics, Book II, Chapter 1, (192b9-192b11) til Book II, Chapter 3, (194b16 -195b30), in Aristotle: The Complete Works of Aristotle, Princeton U. Press, 1984, p. 19-25

Descartes: Meditationer over den første filosofi, København: Det lille forlag, 2002.

(OBS! Bogen anskaffes)

Kant: Kritik af den rene fornuft. København: Det lille forlag, s. 63-75, 104-111, 440-445.

Heidegger: Væren og tid. Aarhus: Klim, pp. 21-47.

Heidegger: “Plato’s Doctrine of Truth”, in Heidegger: Pathmarks. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, pp. 157-182.

Deleuze: Difference and Repetition, Continuum, 2001, s. 129-167

Sidst opdateret den 30-06-2020