2020/2021  BA-BMAKO6002U  Kundeoplevelser og relationer

Customer Experience and Relations Management

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
  • Richard Jones - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • forklare og kritisk reflektere over begreber, teorier og modeller relateret til kundeoplevelse og relationsledelse
  • identificere og vurdere relevante metoder til at studere kundeoplevelser
  • identificere og anvende grundlæggende begreber fra kurset til at undersøge problemstillinger i virkelige cases
  • udpege centrale aktører og deres roller i arbejdet med relationer
  • diskutere ledelsesmæssige konsekvenser ved at indføre relationsmarkedsføring i bestemte organisationer
  • identificere, diskutere og reflektere over de etiske konsekvenser af organisationens arbejde med relationsmarkedsføring ift deres forskellige interessenter
Kundeoplevelser og -relationer:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Dette kursus undersøger kompleksiteten af og udfordringerne i organisationers eksterne kommunikationsmiljø. Evnen til at opbygge relationer mellem organisationen og dens eksterne interessenter er centralt for opretholdelsen af organisatorisk legitimitet, konkurrenceevne og markedsstyrke samt etableringen af omdømme og brand. Relationsmarkedsføring i virksomheder beskæftiger sig især med værdiskabelse og viden: organisationens viden om, fra og skabte sammen med interessenter. Grundet komplekse og dynamiske markedsvilkår, omskiftende markedsbehov og rivalisering blandt konkurrenter er organisationen ikke længere i fokus for markedsudvekslinger. I stedet fremmer organisationen en fælles værdiskabelse i udvekslingen mellem andre markedsaktører og forbrugere i særdeleshed, dvs. værdi er samskabt. En organisation kontrollerer og formidler ikke længere sin organisatoriske viden, men skaber den igennem oplevelser med og om organisationen sammen med interessenter i komplekse økosystemer.

Dette fag fokuserer på at definere, forstå og undersøge kundeoplevelser og relationsledelse. Vi starter med at identificere centrale begreber og definitioner. Kundeoplevelser og -relationer undersøges i forhold til kommunikation kontrolleret af organisationen (virksomhedskommunikation, markedsføring, PR osv.) og kommunikation uden for organisationens kontrol (Word-of-mouth, sociale medier, influenter). Kurset introducerer metoder til at studere kundeoplevelser og -relationer, som de studerende vil arbejde med praktisk. Til sidst overvejes de etiske problemstillinger relateret til organisationens eksterne kommunikation i forhold til gennemsigtighed, lighed og bæredygtighed.

Der lægges vægt på aktiv deltagelse via gruppearbejde, gruppepræsentationer, analyser af cases og problemløsning i praksis.

Kurset benytter sig både af tilstedeværelses- og onlineundervisning. Materiale og forelæsninger vil blive udleveret online, og det forventes, at de studerende har gennemgået materialet før undervisningen. Tilstedeværelsesundervisningen inkluderer gruppepræsentationer, diskussioner i plenum og workshops. Der vil her være fokus på teoretiske diskussioner og præsentationer, metodiske aspekter og caseanalyser. Det forventes, at de studerende er meget aktive i diskussioner på øvelsesholdet.
Feedback gives på øvelsesholdene i forbindelse med gruppepræsentationer. Feedback er baseret på både underviserens udtalelser og peer review fra medstuderende. Feedback kan også opnås via diskussioner i plenum.
Forberedelse 84 timer
Online arbejde 30 timer