Læringsmål |
Faget tilstræber at bibringe den studerende
overblik, forståelse og teoretiske værktøjer
til at formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis
for en given
virksomhed.
Den ønskede kompetence forudsætter, at den studerende demonstrerer
en grundig
forståelse for en given virksomheds funktion og sammenhæng.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få
uvæsentlige mangler,
opfylde følgende læringsmål:
- Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og
værktøjer og kunne reflektere over disses
anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst.
- Kunne dokumentere et anvendelsesorienteret overblik over fagets
begrebsapparat og pensum med henblik på at kunne anvende dette i
forhold til konkrete virksomheder på udvalgte aftagermarkeder.
- Kunne stille sig kritisk over for en given virksomheds
markedsmuligheder samt dens styrker/svagheder som
beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi.
- Kunne analysere og formidle løsningsforslag til givne
afsætningsøkonomiske beslutningsproblemer.
- Kunne vurdere om en numerisk løsning med de givne
forudsætninger er plausibel, herunder foretage en vurdering af
usikkerhed og risiko.
- Kunne udvise gode evner til at vurdere og diskutere validitet,
reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på
foretagne analyser.
|
Prøve/delprøver |
Afsætningsøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage i den
ordinære mundtlige prøve, kan gå til en mundtlig sygeprøve I det
allerede udarbejdede projekt . Studerende, der pga. sygdom er
forhindrede i at deltage i projektudarbejdelsen, skal aflevere et
nyt projekt og derefter til en mundtlig prøve med udgangspunkt i
det afleverede projekt.
Studerende, der har afleveret et projekt til den ordinære eksamen,
men som ikke deltager i den ordinære mundtlige eksamen, skal
forinden syge-/omprøven genindlevere det oprindelige projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
Studerende, der ikke har bestået efter den mundtlige prøve, kan
inden syge-/omprøven vælge at indlevere et forbedret projekt på den
af administrationen fastsatte
dato.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen er bygget op omkring følgende faglige moduler,
som indeholder centrale afsætningsøkonomiske problemstillinger:
I: Generel introduktion
Marketingkonceptets indhold og udvikling,
virksomheden og omverdenen, problemidentifikation,
problemløsningsmetoder.
II: Informationssøgning og
markedsanalyse
Markedsinformationssystemer, field-research,
desk-research,markedsanalyse fra A-Å, prognoser.
III: Adfærdsteori
Købsadfærd på konsumentmarkedet og
business-to-business markedet samt konkurrentadfærd.
IV: Markeds- og konkurrenceteori
Target marketing, relationship
marketing, benchmarking, konkurrent- & kundeanalyser.
V. Handlingsparameterteori
Opdelinger, marketing-mix (herunder
kobling til PLC-teorien og produktpositionering).
VI. Markedskommunikation
Promotionmix, nyeste promotionværktøjer
& -områder, kommunikationsstrategier.
VII: Markedsføringsplanlægning og ledelse
Problemløsningsmetoder i
markedsføringen, principdisposition for en markedsføringsplan
herunder styrings- og planlægningsniveauer samt
målformuleringer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Oversigtsforelæsninger i plenum samt separate
øvelser
og case- gennemgange på opdelte øvelseshold. |
Feedback i undervisningen |
. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger & øvelsesundervisning |
60 timer |
Forberedelse |
90 timer |
Udarbejdelse af case besvarelse |
30 timer |
Eksamensforberedelse |
26 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studiesekretariatet for HA(mat.)
|
Foreløbig litteratur |
Ole E. Andersen, Poul K. Faarup og Svend Hollensen: Moderne
markedsføring.
Hans Reitzels Forlag, 3.udgave, 2019.
Flemming Cumberland og Christian Wanding Dahl: Internationale
virksomhedscases. Samfundslitteratur, 2017.
Cases til gruppevis besvarelse i øvelsestimer - uploades på
Canvas
Sonne, Erik m.fl.:Kilder til international markedsinformation
Internet adgang via CBS
Updateres løbende link nedenfor:
http://libguides.cbs.dk/international_markedsinformation
Jens Carsten Nielsen, Anne Martensen og Lars Grønholdt:
Guideline til valg af performance marketing målinger,
Institut for Afsætningsøkonomi 2006. Uploades på Canvas
Udleveret/uploaded supplerende materiale:
I form af artikler, noter o.lign. i forbindelse med
undervisningen og på Canvas.
|