Læringsmål |
Det er fagets mål at den studerende ved prøven i
Forvaltningsret skal kunne:
- Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige regelsæt samt
deres opbygning og funktion, herunder navnlig i forhold til
erhvervslivet og i lyset af digitaliseringen af forvaltningen
- Identificere forvaltningsretlige problemstillinger i konkrete
eksempler
- Placere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger i en
overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik,
indsigt og forståelse
- Analysere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger,
argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk
bedømmelse af forskellige retlige muligheder til løsning af
forvaltningsretlige konflikter af særlig betydning for
erhvervslivets forhold.
- Præsentere forvaltningsretlige problemer, løsninger og
argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser
overblik, indsigt og forståelse for fagets
problemstillinger.
|
Prøve/delprøver |
Forvaltningsret:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
24 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse af, et
overblik over og viden om forvaltningsretlige regler, principper og
grundbegreber, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne
teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere, vurdere og løse
konkrete forvaltningsretlige problemstillinger, især i forhold til
erhvervslivet og i lyset af den stigende digitalisering i
forvaltningen.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset udbydes som fremmødeundervisning. Der vil
i undervisningen være en blanding af mindre forelæsninger,
gruppearbejde, og dialog mellem underviser og de
studerende |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives på den mundtlige deltagelse i
undervisningen. De studerende forventes at have læst dagens pensum.
Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme, beretninger
fra Folketingets Ombudsmand og opgaver, der inddrages i
undervisningen, får de studerende feedback på deres refleksion,
forståelse og anvendelse af pensum. |
Studenterarbejdstimer |
7 undervisningsgange á 4 timer + 1 undervisningsgang á 2
timer |
30 timer |
Forberedelse til undervisning |
104 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se
lektionsplanen på Learn for yderligere information.
Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg.,
(DJØF 2018)
|