2020/2021 DIP-DHDVV1003U Mergers & Acquisitions and Valuation
English Title | |
Mergers & Acquisitions and Valuation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDF: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-08-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have en viden om de centrale
teorier, begreber og metoder inden for fagets emneområder. Den
studerende skal have en viden og forståelse for teorier og modeller
til selvstændigt at kunne identificere problemstillinger og deres
afgrænsning, gennemføre analyser og beregninger ved selvstændig
udvælgelse og anvendelse af det teoretisk fundament for faget og
kunne vurdere og fortolke de fundne resultater.
De studerende skal selvstændigt kunne anvende fagets teorier, modeller og metoder på teoretiske problemstillinger i forhold til en konkret virksomhed og herunder gennemføre en værdiansættelse af virksomheden. De studerende skal opnå kompetencer til at gennemføre analyser og beregninger inden for fagets emneområder samt på en selvstændig måde vurdere og fortolke de fundne resultater samt uddrage et beslutningsgrundlag og en konklusion på basis af de gennemførte analyser og beregninger. Den studerende skal kunne formidle viden og analyser mv. inden for fagets område samt kunne deltage og bidrage ved løsning og drøftelse af konkrete opgaver inden for faget områder. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have forudgående kendskab til regnskabsanalyse og Corporate Finance svarende til HD 2. del finansiering. | ||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Aflevering af VærdiansættelsesRapport. En godkendt rapport er en forudsætning for at kunne indstilles til eksamen.
Mundtlige fremlæggelser
mv.
De studerende deltager i "forhandlingsrunder" i sammenhæng med VærdiansætttelsesRapporten. Deltagelsen bedømmes ikke. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I faget arbejdes med gruppestørrelse på 1-3 studerende.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
• Fagets gennemføres med 40 timers undervisning på 3. semester. • Undervisningen foregår som overbliksforelæsninger, plenumdiskussion med inddragelse af case og øvelsesopgaver. • Virksomhedspræsentationer på CBS af den virksomhed som indgår i VærdiansættelsesRapporten. * Foredrag af person med kendskab til virksomheden, branchen eller fagligt relevant emne. I tidligere år har det været en aktieanalytiker. • De studerende opdeles i grupper og udarbejder en værdiansættelse i form af en rapport vedr. den virksomhed, som blev præsenteret på CBS. • Rapporten indgår i et forhandlings- og rollespil mellem grupperne. • Rapporten afleveres efterfølgende som en obligatorisk godkendelsesopgave til bedømmelsen godkendt/ ej godkendt. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I undervisningen indgår en løbende "feedback". Feedback indeholder to elementer: 1) Status - hvordan går det? Status er en "respons" på den studerendes / gruppens/ holdets aktivitet i undervisningen 2) Forbedring. Hvorledes kan den studerende/ gruppen/ holdet forbedre sin indsats. Feedback gives i relation til følgende aktiviteter: a) Undervisning. Dialogbaseret med løbende opklarende spørgsmål og drøftelse af de studerende svar b) Case virksomheden. De studerende (grupperne) får mundtlig tilbagemelding i forbindelse med udarbejdelse af Rapporten. Tilbagemelding kan vedrøre: Metode, afgrænsning, forståelse af aspekter i virksomhedens årsrapport, anvendelse af konkrete teorier og metoder. Feedback sker baseret på spørgsmål, beregninger og skriftligt udkast af dele af opgaven c) Forhandlingerne c) Den endelige Rapport |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsdage og tidspunkt:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Ole Sørensen: "Regnskabsanalyse og værdiansættelse - en praktisk tilgang". Gjellerup. 5. udgave, 2017. ISBN 978-87-13-05066-6. Kap.: 2, 3., 4, 5, 6, 9,11 (Øvrige kapitler indgår i det obligatoriske kursus: "Skat & Regnskabsanalyse" på HD Finansiering. Såfremt der ændres på dette pensum, vil det have betydning for anvendelse af bogen af Ole Sørensen).
Petersen, C.; Plenborg, T. & Kinserdal F. (2017): "Financial Statement Analysis - valuation, credit analysis and performance evaluation". Chap. 1-11, 13-14 Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2102-8
|