2020/2021 DIP-DHDVV6002U Performance management - Udbydes ikke i 2021
| English Title | |
| Performance management - Udbydes ikke 2021 |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 10 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 15-12-2020 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan analysere performance management problemer Færdigheder På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger omkring performance management. Kompetencer De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere teori og praksis i form af at belyse komplekse performance management og komme med løsningsforslag. Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Formål
De forskellige roller for præstationsmålinger og evalueringer i organisationer: Performance management skaber værdi på forskellig vis. Systemerne kan nemlig både bruges til beslutningstagen og til incitamentsskabelse for både medarbejdere og ledere i organisationer. Det diskuteres blandt andet hvilke roller målinger og evalueringer spiller i forhold til kommunikation, læring, feedback, planlægning og motivation i organisationer etc.
Designet af præstationsmåling og evalueringer
i organisationer: Her sættes vægt på udviklingen af
især ikke-finansielle målinger og evalueringer (for eksempelmåling
af kundetilfredshed, medarbejderengagement, innovation og
kvalitet). Med udgangspunkt i økonomisk teori illustreres en række
styringsmæssige udfordringer med at designe og bruge
præstationsmålinger og evalueringer til at implementere strategi.
Endvidere diskutere forskellige former for designvalg i relation
til målinger og evalueringer som hver har deres fordele og ulempe
(f.eks. individuelle versus kollektive målinger, objektive versus
subjektive, absolutte versus relative, og en-dimensionelle versus
fler-dimensionelle)
|
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| 30 lektioner | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Der er en del caseopgaver som løses og diskuteres i undervisningen. Der bliver feedback på de studerende løsning af casene. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Undervisningstidspunkt: Onsdag 17.10-20.40 i uge 35-40 samt kl. 17.10-19.45 i uge 41+44 |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Diverse artikler |
||||||||||||||||||||||