Læringsmål |
Det er fagets mål at den studerende ved prøven i
Interaktion og samarbejde med det offentlige skal kunne
- Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige regelsæt samt
deres opbygning og funktion, herunder navnlig i forhold til
erhvervslivet og i lyset af digitaliseringen af forvaltningen.
- Identificere forvaltningsretlige problemstillinger i konkrete
eksempler.
- Placere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger i en
overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik,
indsigt og forståelse.
- Analysere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger,
argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk
bedømmelse af forskellige retlige muligheder til løsning af
forvaltningsretlige konflikter af særlig betydning for
erhvervslivets forhold.
- Præsentere forvaltningsretlige problemer, løsninger og
argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser
overblik, indsigt og forståelse for fagets
problemstillinger.
|
Prøve/delprøver |
Interaktion og
samarbejde med den offentlige sektor:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Der er ingen begrænsning på omfanget af den
skriftlige besvarelse |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår, Eksamen er en skriftlig hjemmeopgave på
3 timer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse af, et
overblik over og viden om forvaltningsretlige regler, principper og
grundbegreber, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne
teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere, vurdere og løse
konkrete forvaltningsretlige problemstillinger, især i forhold til
erhvervslivet og i lyset af den stigende digitalisering i
forvaltningen.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset udbydes som en blanding af fremmøde- og
online-undervisning. Der vil i undervisningen være en blanding af
mindre forelæsninger, brug af cases, gruppearbejde og dialog,
mundtligt såvel som skriftligt, mellem underviser og de studerende.
Der vil desuden være adgang til onlinetests undervejs i forløbet
via quizzer. |
Feedback i undervisningen |
Feedback sker direkte og mundtligt ved
fremmødeundervisningen, og feedback ved online-undervisningen sker
mundtligt på baggrund af de skriftlige svar, som de studerende
giver. Undervisningens pædagogiske form indeholder mange elementer
af refleksion, skabt af dialog mellem de studerende og mellem
underviseren. Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme,
beretninger fra Folketingets Ombudsmand og opgaver, der inddrages i
både fremmøde og online-undervisningen, får de studerende feedback
på deres refleksion, forståelse og anvendelse af pensum. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
16 timer |
Online-undervisning |
16 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
104 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Tirsdag i uge 40,
41, 43 og 44 kl. 9.50 - 17.00
|
Foreløbig litteratur |
Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se
lektionsplanen på Learn for yderligere information.
- Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg.,
(DJØF 2018)
- Hanne Marie Motzfeldt, ”Den danske ombudsmands krav om
værdibaseret design af den digitale forvaltning,” Nordisk
Administrativt Tidsskrift, 2015(3),
8-23
|