2020/2021  DIP-DKONO1002U  Interaktion og samarbejde med den offentlige sektor

Interaction and collaboration with the public sector

Kursets ECTS 5 ECTS
Niveau Diplom
Studienævnet for HD (2. del)
  • Henrik Andersen - CBS Law
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Politisk ledelse og offentlig forvaltning/Political leadership and public management
  • Blended learning
Sidst opdateret den 24-06-2020

Det er fagets mål at den studerende ved prøven i Interaktion og samarbejde med det offentlige skal kunne
  • Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige regelsæt samt deres opbygning og funktion, herunder navnlig i forhold til erhvervslivet og i lyset af digitaliseringen af forvaltningen.
  • Identificere forvaltningsretlige problemstillinger i konkrete eksempler.
  • Placere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse.
  • Analysere konkrete forvaltningsretlige problemstillinger, argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk bedømmelse af forskellige retlige muligheder til løsning af forvaltningsretlige konflikter af særlig betydning for erhvervslivets forhold.
  • Præsentere forvaltningsretlige problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger.
Interaktion og samarbejde med den offentlige sektor:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt Se nedenfor
Der er ingen begrænsning på omfanget af den skriftlige besvarelse
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår, Eksamen er en skriftlig hjemmeopgave på 3 timer
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.

Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse af, et overblik over og viden om forvaltningsretlige regler, principper og grundbegreber, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere, vurdere og løse konkrete forvaltningsretlige problemstillinger, især i forhold til erhvervslivet og i lyset af den stigende digitalisering i forvaltningen.

Kurset udbydes som en blanding af fremmøde- og online-undervisning. Der vil i undervisningen være en blanding af mindre forelæsninger, brug af cases, gruppearbejde og dialog, mundtligt såvel som skriftligt, mellem underviser og de studerende. Der vil desuden være adgang til onlinetests undervejs i forløbet via quizzer.
Feedback sker direkte og mundtligt ved fremmødeundervisningen, og feedback ved online-undervisningen sker mundtligt på baggrund af de skriftlige svar, som de studerende giver. Undervisningens pædagogiske form indeholder mange elementer af refleksion, skabt af dialog mellem de studerende og mellem underviseren. Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme, beretninger fra Folketingets Ombudsmand og opgaver, der inddrages i både fremmøde og online-undervisningen, får de studerende feedback på deres refleksion, forståelse og anvendelse af pensum.
Forelæsninger 16 timer
Online-undervisning 16 timer
Forberedelse til forelæsninger 104 timer

Undervisningstidspunkt: Tirsdag i uge 40, 41, 43 og 44 kl. 9.50 - 17.00

Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information.

• Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg., (DJØF 2018)
  • Hanne Marie Motzfeldt, ”Den danske ombudsmands krav om værdibaseret design af den digitale forvaltning,” Nordisk Administrativt Tidsskrift, 2015(3), 8-23
Sidst opdateret den 24-06-2020