2020/2021 DIP-DMAMO1014U Praktisk seminar
| English Title | |
| Practical Seminar |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Andet quarter |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Administrativ kontakt: hdsm@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 14-04-2020 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
| • Have viden om og indsigt i den
problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og
processer
• Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis • Demonstrere evne til at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling • Identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger/muligheder i en given situation og på et givet marked • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse • Demonstrere evne til at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om betydende forhold • Vise evne til problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem i en form, der kan styre efterfølgende analyser
|
||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
|
||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
Formålet med denne seminarrække er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at identificere og diagnosticere et afgrænset problem. I det praktiske seminar integreres viden og færdigheder fra de
øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske
seminar (proseminar) fokuseres på den problemafklarende dels
centrale områder, metoder, teorier og processer og er derfor en
væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet.
Det praktiske seminar består af fem adskilte dele:
(1): Aktiv deltagelse i indledende feedback forløb online (eg.: Peergrade). Deltagelse er obligatorisk men ikke en del af den samlede bedømmelse.
(4): Et hovedopponentoplæg
(5): Aktiv deltagelse i seminarrækken i øvrigt. Det forventes tillige, at den studerende aktivt deltager i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkommer med såvel selvstændig uddybet punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser med den videre proces med afgangsprojektet. |
||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Fremmødeundervisning med online elementer.
Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 6-7 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. |
||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Individuel feedback gives både peer-to-peer og i forbindelse med seminarforløbet. | ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
|
Studieansvarlig, lektor Claus Varnes Praktisk seminar ligger fra uge 48 - uge 6. |
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Som ved afgangsprojektet er det seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (MM)-uddannelsens tidligere fagmoduler. Der meddeles separat pensumliste til det praktiske seminar. |
||||||||||||||||||||||||