Læringsmål |
VIDEN
Gennem specialet skal den studerende kunne anvende flere af
studiets teorier, perspektiver, modeller, begreber og metoder til
løsning af en kompleks faglig relevant selvvalgt problemstilling.
Den studerende skal her både demonstrere viden om og overblik over
studiets teorier, modeller og metoder og vise at han kan anvende
disse til identifikation, analyse og løsning af problemstillingen
samt vise viden om teoriernes, modellernes og metodernes muligheder
og begrænsninger.
•Endvidere skal den studerende have kendskab til og overblik over
relevante erhvervsøkonomiske og organisatoriske metoder til løsning
af problemstillinger og desuden skal den studerende have viden om,
hvordan disse metoder anvendes samt kunne reflektere over deres
muligheder og begrænsninger.
FÆRDIGHEDER
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
•Identificere, analysere, formulere og afgrænse en kompleks
praktisk og fagligt forankret problemstilling.
•Forklare, evaluerer og vælge relevante metoder til løsning af
problemstillingen og herunder udvikle et relevant
undersøgelsesdesign, der sikre validitet og reliabilitet.
•Forklare, evaluerer og vælge relevante teorier, modeller og
begreber til løsning af problemstillingen og herunder udvikle en
specifik analysemodel til håndtering af empiri.
•Indsamle relevant empiri gennem brug af videnskabeligt anerkendte
metoder.
•Systematisk sammenstille empiri og teori og gennemføre relevante
analyser.
•Udvikle fagligt funderet forslag til løsning af den identificerede
problemstilling.
•Reflektere over løsningsforslags anvendelighed samt over modellers
relevans, brugbarhed og begrænsninger.
•Konkludere på det formulerede problem.
•Skriftligt og mundtligt formidle en kompleks praktisk og fagligt
forankret problemstilling og dens behandling og eventuelle løsning
i et klart, logisk og fagligt præcist sprog.
KOMPETENCER
De studerendes centrale kompetencer omfatter at kunne:
- Identificere, formulere, afgrænse, analyserer og løse komplekse
praktiske problemstillinger gennem brug af videnskabelig teori,
modeller og metode.
- Overskue og arbejde systematisk, udviklingsorienteret og
selvstændigt med kompleks organisatorisk/forretningsmæssig
problemstilling samt være i stand til at formidle disse logisk,
overskueligt og velargumenteret i såvel skrift som tale.
- Selvstændigt kunne identificere behov for øget viden om
teorier, metoder og empiri samt kunne strukturere egen læring og
erhvervelse af viden herom.
- For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller
få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende eksamensmål: •
Specialet er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende • Besvarelsen er
afgrænset således, at specialets analyser og diskussioner er
relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare
problemformuleringen •
- • Der er sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen • Der er en diskussion af og begrundelse for
valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode
og empiri •.
- Specialet reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er) og
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår), samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen • Der er
sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at teorien
anvendes i analysen af empirien
- • Der er dokumentation og/eller argumentation for analysens
påstande i analyse og konklusion • Specialet er skrevet i et
fagligt, præcist og velformuleret sprog
- • Specialet er opsummeret i et resumé, der indeholder
specialets centrale pointer • Overskue og arbejde systematisk,
udviklingsorienteret og selvstændigt med kompleks
organisatorisk/forretningsmæssig problemstilling samt være i stand
til at formidle disse logisk, overskueligt og velargumenteret i
såvel skrift som tale
- • Selvstændigt kunne identificere behov for øget viden om
teorier, metoder og empiri samt kunne strukturere egen læring og
erhvervelse af viden herom.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til Afgangsprojektet, at den
studerende har bestået eller er tilmeldt prøverne på 1., 2. og 3.
semester.” |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Afgangsprojektet kan skrives individuelt eller af
to studerende sammen. Projektet skal have et omfang på max. 80
normalsider ved både 1- og 2-personers opgaver.
Der skal indgå et Executive Summary på dansk eller engelsk
(indeholdt i det maksimale sidetal). Bedømmelsen er en
helhedsvurdering af det skriftlige projekt (inkl. Executive
Summary) og den mundtlige præstation. |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer, Ordinær eksamen i maj. Reeksamen i
august/september. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved omprøve afleveres en forbedret
udgave af projektet primo
august.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
- Formålet med afgangsprojektet er at give de studerende mulighed
for at fordybe sig i løsningen af en praktisk tværfaglig orienteret
større problemstilling indenfor studiets fagområder gennem
anvendelse af de på studiets tillærte videnskabelige perspektiver,
teorier, modeller og metoder.
- Målet er, at de studerende opnår overblik over studiets
teorier, modeller og metoder samt evnen til at kunne anvende disse
og reflektere over deres muligheder og begrænsninger. Endvidere er
det målet med afgangsprojektet, at de studerende trænes i at
arbejde selvstændigt med en kompleks tværgående faglig relevant
problemstilling, samt at de trænes i at formidle en kompleks
problemstilling og dens løsning såvel skriftligt som
mundtligt.
Indhold
De studerende skal kunne identificere, formulere, begrunde og
afgrænse en kompleks praktisk orienteret og faglig relevant
problemstilling. De skal kunne begrunde og vælge relevante metoder
og teorier til løsning af problemstillingen og de skal med
udgangspunkt i modeller og teorier analysere relevant indsamlet
empiri. På baggrund heraf skal de kunne opstille anbefalinger til
løsning af problemstillingen samt reflektere over løsninger,
metoders og teoriers anvendelighed for praksis. Endelig skal de
kunne konkludere på den rejste problemstilling.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Vejledning |
Feedback i undervisningen |
Udover, at selve vejledningen er feedback fra
vejlederen, så får den studerende som en integreret del af
karaktergivningen feedback i, hvordan den studerende kunne have
forbedret projektet, så en eventuelt højere karakter kunne være
opnået. |
Studenterarbejdstimer |
Vejledning |
12 timer |
Opgaveskrivning |
400,5 timer |
|