Læringsmål |
Ideen med faget er, at give de studerende en
introduktion til fagområderne forretningsanalyse og
forretningsudvikling samt implementering af virksomhedens
forretningsplaner. De studerende skal kunne redegøre for nogle af
de overvejelser, problemstillinger og krydspres, som topledelsen er
konfronteret med, når den arbejder med organisationers overordnede
og langsigtede udvikling ud fra en forestilling om effektivitet og
optimering. Mere konkret skal den studerende kunne:
- Beskrive og forklare fagets begreber, modeller, processer og
perspektiver
- Anvende fagets begreber, modeller, processer og perspektiver
til at identificere overordnede problemer i virksomheder og
brancher og fremkomme med løsninger herpå
- Diskuterer muligheder og begrænsninger ved fagets begreber,
modeller og processer bl.a. ud fra fagets
perspektiver
|
Prøve/delprøver |
Forretningsforståelse og økonomi:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
I de 10 sider medregnes ej forside,
indholdsfortegnelse og litteraturliste. Til opgaven kan der desuden
knyttes op til 6 siders bilag. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær prøve: start januar
Syge- omprøve: uge 8
De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK og Digital
Eksamen |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen foregår over 48 timer på en virksomhedscase. Der stilles
en række specifikke spørgsmål i eksamenscasen som ønskes besvaret.
Disse spørgsmål vil direkte eller indirekte henvise til et række af
fagets modeller som skal anvendes til at gennemføre strategiske
analyser og til udvikling af strategier. Det er den
studerendes opgave at indhente relevante data fra f.eks.
virksomhedens hjemmeside og årsrapport samt fra relevante branche-
og markedsdatabaser etc. fra CBS’s bibliotek til at sætte ind i de
modeller og analyser som spørgsmålene vil lægge op til.
Via gruppearbejder i undervisningen vil den studerende få
mulighed for at øve sig i at finde data fra en virksomheds
hjemmesider og årsrapportter samt fra CBS’s markeds- og branche
databaser mv. Tilsvarende vil de studerende også via gruppearbejder
i undervisningen få mulighed for at øve sig i at anvende
strategifagets modeller på en konkret
virksomhed/branche.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold
Ideen med faget forretningsforståelse og økonomi på HD studiet i
Regnskab & Økonomistyring er, at skabe et kvalitativt
systematisk analytisk grundlag for evaluering af virksomheders og
branchers indtjeningspotentiale og forretningsrisici. Virksomhedens
økonomiske værdiskabelse og forretningsrisici antages at hænger
sammen med dens positionering i markedet, dens udvikling af
ressourcer og kompetencer samt dens koncern-, konkurrence- og
vækstplaner. Endvidere hænger dette også sammen med dens tiltag til
at gennemfører sine forretningsplaner.
En kvalitativ forretnings analyse af virksomhedens
indtjeningspotentiale og forretningsrisici antages, at ligge forud
for udarbejdelse af virksomheders budgetter og estimering af
virksomheders fremtidige cash flow strømme. Tilsvarende antages
disse forretningsmæssige analyser i samspil med bl.a. virksomheders
eksterne regnskabsrapporter, at kunne fungere som grundlag for
evaluering af virksomheders kreditværdighed, aktiekursudvikling
samt af deres fortsatte drift og forretningsprocesser. Faget
antages herved at have en relevans for både dem der udarbejder
regnskaber og budgetter, for kreditgivere og aktieanalytikere samt
for revisorer.
I faget ses først på en række grundbegreber såsom virksomheders
mission, vision og strategi samt sondringen imellem strategi på
koncern niveau og det enkelte forretnings område. I tilknytning
hertil præsenteres en række overordnede perspektiver på
virksomheden.
Dernæst præsenteres teknikker til analyse af virksomhedens
omgivelser, interne forhold samt dens politiske kontekst. For
omgivelserne ser vi på de overordnede erhvervsbetingelser, på selve
branchen samt på virksomhedens nærmeste interessenter. For
virksomheden ses på aktiviteter, ressourcer og kompetencer. Omkring
den politiske kontekst ses på ’corporate governance’, CSR og
interessent analyse.
Herefter ser vi på virksomhedens forretningsudvikling og her på
udvikling af planer for, hvordan virksomhedens fremover skal
konkurrerer samt på koncernledelsens overordnede opgaver, roller og
styring af porteføljen af forretningsområder. Dette leder videre
over i at se på virksomhedens vækstretning og vækstmetoder. Endelig
kommer vi ind på virksomheders internationalisering og innovation.
Denne del afrundes med en model for evaluering af virksomhedens
planer for forretningsudvikling.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisning vil i efteråret 2020 være en
blanding af: Fremmøde på Campus, Online via MS Teams, Pre-recorded
film.
Faget består af 10 undervisningsgange af 3 x 45 minutters varighed
på hold af ca. 50 deltagere. Der veksles imellem
overbliksforelæsning, klassedialog, gruppearbejde,
studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases og
plenumdiskussioner. Denne form tilstræbes både ved fremmøde
undervisning og ved online undervisning.
Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de
studerendes side.
Undervejs i forløbet gives der, udover undervisningen på
øvelsesholdene, tre online storholdsforelæsninger af hver 3 x 45
minutters varighed for at tilvejebringe et overblik over faget. I
storholdsforelæsninger indgår quizzer.
Hele undervisningsforløbet er understøttet af 23 timers video klip,
hvor alle modeller og begreber gennemgås, og der er derudover
yderligere quizzer til rådighed |
Feedback i undervisningen |
De studerende får mundtlig feedback på deres
gruppe præsentationer i undervisningen.
Samt gennem Canvas quizzes hvor der ved gennemførelse automatisk
gives feedback på besvarelsen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning øvelseshold |
30 timer |
Undervisning storhold |
9 timer |
Eksamen |
48 timer |
Forberedelse |
63 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen finder sted fra uge 44-50.
Hverdagshold: tirsdage og torsdage kl. 17.10-19.45
Lørdagshold: lørdage kl. 9.00-14.00
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i
september
|