2020/2021 DIP-DREGO1042U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
for HD(R):
Sara Høgh-Nielsen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-12-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende
solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere
og konstruere forslag til løsning af komplekse
økonomistyringsmæssige problemstillinger i praksis. Kompetencerne
søges tilvejebragt gennem en virksomhedsnær og
anvendelsesorienteret behandling af økonomistyringens centrale
opgaver, modeller og metoder.
Fagets fokus er rettet mod de problemstillinger, der relaterer sig til konstruktion, udvikling og tilpasning af virksomheders økonomistyringsværktøjer. Fagets ambition er dels at bibringe de studerende en grundig viden om økonomistyringens begreber, modeller og værktøjer og dels at gøre de studerende i stand til selv at udarbejde konkrete forslag til, hvordan den økonomiske styring kan tilrettelægges og udformes i forskellige organisationer og virksomhedstyper. Derudover er det fagets mål at bibringe de studerende en evne til at reflektere over økonomistyringsmodellernes teoretiske fundament, anvendelighed og udsagnskraft. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets indhold:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget indeholder ca. 60 lektioner af 45 minutters varighed. Undervisningen foregår på hold af ca. 50 studerende. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebøgerne inklusive tilhørende øvelser/cases. Der vil blive vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog, gruppearbejde, småøvelser og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives mundtlig feedback på præsentationer af
cases og øvelser i undervisningen samt en kort mundtlig feedback
ved den mundtlige eksamen.
De studerende har derudover under hele kurset adgang til ca. 20 quizzer på CBS Canvas, der giver feedback på svarmulighedsniveau. Dvs. at den studerende får at vide hvorfor hendes/hans svar er forkert og en ledetråd til, hvor hun/han kan læse op på stoffet inden næste forsøg |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisning:
Mulighed 1: Tirsdag og/eller torsdag, uge 4-15, kl. 17.10 - 20.40 (på campus) Mulighed 2: Tirsdag og/eller torsdag, uge 4-15, kl. 17.10-20 (50% campus / 50% online) Mulighed 3: Lørdagshold: Uge 3-15, kl. 9.00-14.00 (på campus)
(med forbehold for ændringer i tidspunkt)
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på My.cbs.dk og CBS Canvas december/januar. |