2020/2021
KAN-CSPKO1053U Samfundets Kommunikative
Differentiering
| English Title |
| The Communicative Differentiation of
Society |
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Kursets ECTS |
10 ECTS |
| Type |
Obligatorisk |
| Niveau |
Kandidat |
| Varighed |
Et semester |
| Starttidspunkt |
Efterår |
| Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
|
Kursusansvarlig |
- Anders La Cour - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
(LPF)
|
| Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
|
|
Undervisningsformer |
|
|
|
Sidst opdateret den
23-06-2020
|
| Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til at:
- identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikation
- fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik
er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer
- reflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
|
| Prøve/delprøver |
|
Samfundets
kommunikative differentiering:
|
| Prøvens
ECTS |
15 |
| Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
| Opgavetype |
Rapport |
| Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
En eksaminator |
| Eksamensperiode |
Efterår |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved prøven skal den studerende være i stand til at:
* identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikation
* fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er
på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer
* reflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave
diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal
selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at
fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne
baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i
samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget
introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder
vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og
afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes
bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er
tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der
er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al
kommunikation.
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
| Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger,
plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne
øvelsestimer. |
| Feedback i undervisningen |
| De forudgående øvelsestimer bliver i hør grad
brugt til løbende at få feedback på undervisningen. Ligeledes
afsluttes faget med at der gives kollektiv feedback på deres
todøgns eksamen. |
| Studenterarbejdstimer |
| Undervisning |
48 timer |
| Undervisningsforberedelse |
144 timer |
| Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
220 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
- Kneer, George & Nassehi, Armin (1997). Niklas Luhmann –
introduktion til teorien om sociale systemer. Hans Reitzels
Forlag.
- Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal (2010). Det radikale
demokrati. Roskilde Universitets Forlag.
- Schmitt, Carl (2002 [1932]). Det politiskes begreb. Gyldendals
Bogklubber.
|
Sidst opdateret den
23-06-2020