2020/2021 MA-MMPGO1006U MPG intro- og udviklingsforløb (MUF)
English Title | |
MPG introduction and development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 4 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med MPG Intro- og udviklingsforløb (MUF) er at bidrage til udviklingen af deltagernes personlige lederskab ved at fokusere på relationen mellem deres ledelse og så konteksten for denne ledelse. MUF sigter mod at sætte deltagerne i stand til at undersøge, hvordan forskellige ledelsesudfordringer er skabt af (sam)eksistensen af meget forskellige ledelseskontekster. Det sker ved at kombinere en række teoretiske temaer med deltagernes arbejde med et selvvalgt ledelsesproblem. MUF har den ledelsesmæssige praksis i centrum og ser deltagernes situationer som afsæt for læring. MUF er således også en første introduktion til MPGs pædagogik, som sigter mod at styrke en refleksiv ledelsespraksis hos deltagerne.
Derudover sigter MUF mod at styrke deltagernes metode- og analyseforståelse med henblik på at analysere og arbejde med centrale problematikker i egen ledelsespraksis. Fokus på metode og analyse vil desuden øge forståelsen for, hvordan en forskningsbaseret uddannelse som MPG kan understøtte og kvalificere deltagernes ledelsespraksis – gennem hele MPG forløbet.
MUF strækker sig over fire dage. Hver dag vil bestå af en kombination af refleksioner over deltagernes ledelsesmæssige problemer og så præsentation/diskussion af forskellige teoretiske perspektiver. Der er fire temaer, som hver især leverer ressourcer til arbejdet med egen problemstilling. De fire temaer føder ind i og holdes sammen af den studerendes arbejde med en selvvalgt ledelsesmæssig problemstilling. MUF og arbejdet med egen ledelsesproblemstilling står således på fire ben:
Arbejdet med eget ledelsesproblem samt de fire ben giver tilsammen deltagerne et solidt fundament for deres videre uddannelsesforløb på MPG. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil bestå af oplæg, gruppebaserede refleksioner, skriftlige hjemmeopgaver, plenumdiskussioner med mere. Modulets pensum er en blanding af tekster inden for ledelses, governance, metode og organisationslitteraturen. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
TBA | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|