2020/2021  MA-MMPGV1150U  Økonomisk styring af den offentlige sektor

Management control of the public sector

Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk udbudt som valgfag
Niveau Master
Starttidspunkt Forår, Efterår
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
  • Ivar Friis - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Ledelse/Management
  • Økonomi/Economics
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2020

For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere evne til at:
  • Analysere og forstå økonomisk argumentation og kalkulation.
  • Reflektere over fordele og ulemper ved forskellige styringstiltag
  • Vise hvordan fagets teorier og metoder kan bruges til at løse konkrete problemstillinger i offentlige organisationer.
  • Komme med reflekteret forbedringsforslag til konkrete problemstillinger baseret på fagets teori og metoder.
Økonomisk styring af den offentlige sektor:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår og Efterår

Prøven er en individuel mundtlig prøve på baggrund af et individuelt udarbejdet skriftligt produkt på 10-15 sider. Syge-/omprøven er den samme som den ordinære prøve.

Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport på 10-15 sider. Rapporten skal tage udgangspunkt i modulets begreber og kan være case-baseret. Til den mundtlige udprøvning afsættes 30 minutter inklusive votering. Prøven bedømmes efter 7-trins-skalen med ekstern censur. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og skriftlige præstation.

Modulet har til formål at analysere og skabe et billede af de udfordringer, der er forbundet med at styre økonomien i den offentlige sektor. Centralt i denne udfordring er at skabe incitamenter, der både motiverer de ansatte og ikke resulterer i dysfunktionelt adfærd.

Modulet vil både diskutere analysere den økonomiske styring på et overordnet niveau med udgangspunkt i at forstå rationalet bag NPM (New Public Management), og samtidig gå diskutere specifikke teknikker og problemstillinger, som mellemledere i den offentlige sektor står overfor såsom incitamentssystemer, effektbaseret budgettering, rankings, takststyring, relationen mellem øget brug af præstationsmålinger og motivation.

Dette modul giver økonomisk og styringsmæssig indsigt med udgangspunkt i økonomisk teori men trækker også på sociologi og psykologisk teori.

TBA
TBA