2021/2022 BA-BFILO1802U Macro Economics
| English Title | |
| Macro Economics |
Course information |
|
| Language | English |
| Course ECTS | 7.5 ECTS |
| Type | Mandatory |
| Level | Bachelor |
| Duration | One Semester |
| Start time of the course | Spring |
| Timetable | Course schedule will be posted at calendar.cbs.dk |
| Study board |
Study Board for BSc/MSc in Business Administration and
Philosophy, BSC
|
| Course coordinator | |
|
|
| Main academic disciplines | |
|
|
| Teaching methods | |
|
|
| Last updated on 25-01-2022 | |
Relevant links |
| Learning objectives | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
| Examination | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Course content, structure and pedagogical approach | ||||||||||||||||||||||
|
Kurset er en gennemgang af makroøkomiske teorier og grundbegreber. Der lægges vægt på, at de studerende bliver i stand til at anvende disse begreber i forståelsen af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger såsom inflation, arbejdsløshed, handelsubalancer, gældskrise, lavvækst, bæredygtighed, etc. Kurset bygger videre på Økonomiens teori- og idehistorie, idet makroøkonomiske teorier forståes i lyset af den samtid, hvori de er formuleret. Vi ser på, hvordan makroøkonomiske teorier ofte er formet på baggrund af økonomiske kriser. Der tilstræbes en vis pluralitet i kurset, idet forskellige makroøkonomiske paradigmer diskuteres i forhold til hinanden. De studerende øves i at diskutere forskellige økonomiske paradigmer i forhold til hinanden. Det teoretiske udgangspunkt for kurset er imidlertid post-keynesianismen, sådan som den formuleres i den valgte grundbog. I belysningen af aktuelle problemstillinger præsenteres de studerende for økonomisk data, som styrker deres evne til at forstå og analysere økonomiske fænomener vha. tal, grafer og nøgletal. |
||||||||||||||||||||||
| Description of the teaching methods | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen vil rumme elementer af forelæsning, diskussion og mindre øvelser. Udover litteraturen i pensum inddrages der i undervisningen avisartikler og økonomisk statistik, som danner grundlag for analyse og diskussion af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback during the teaching period | ||||||||||||||||||||||
| De studerende får løbende mindre øvelser og diskussionsspørgsmål, som diskuteres i plenum. Der vil også være en eller to skriftlige opgaver, som efterfølgende diskuteres i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
| Student workload | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Expected literature | ||||||||||||||||||||||
|
”Macroeconomics – A European Perspective” af Olivier Blanchard, Alessia Amighini og Francesco Giavazzi. |
||||||||||||||||||||||