Læringsmål |
- Problemformuleringen er klar, gennemarbejdet, begrebsfast og
entydig og der argumenteres for problemformuleringens relation til
projektets og studiets faglighed.
- En stærk forankring i teori med refleksion over de valgte
teoriers anvendelighed.
- Systematisk og velbegrundet valg af metode til dataindsamling
og efterfølgende analyse.
- Der er tydelig sammenhæng mellem teori og empiri.
- Der er sammenhæng mellem problemformulering, analyse og
konklusion. Konklusionen skal svare på problemformuleringen og
relateres til analysen. Analysen skal være klar og stringent og
baseret på solid argumentation, hvor argumenter funderes i både
teori og empiri.
- De 3 fagområder (It, erhvervsøkonomi og organisation) bidrager
til at rapporten fremstår som en samlet helhed.
- Præcis og dækkende sammenfatning af resultater, der er
relevante for organisationen, og som kan fungere som
beslutningsgrundlag for organisationen i forbindelse med den
behandlede problemstilling.
- Der er kritisk refleksion over proces og resultat. Herunder om
resultatets betydning for mennesker og organisationer.
- Der er sammenhæng mellem opgavens dele, så hvert nyt kapitel
hænger naturligt sammen med og bygger videre på de foregående.
- Der er udarbejdet et engelsksproget resumé, som er rettet mod
organisationens ledelse, og som i komprimeret form præcist og
dækkende redegør for rapportens centrale pointer.
- Det skriftlige arbejde fremstår velformuleret med
gennemarbejdet sprogbrug og viser en rimelig grad af stave- og
formuleringsevne.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Grupper på 1 studerende: maksimalt 40 sider
Grupper på 2 studerende: maksimalt 60 sider
Grupper på 3 studerende: maksimalt 70 sider
Grupper på 4 studerende: maksimalt 80 sider |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Ledelsesresumé er henvendt til den travle leder i
organisationen. Her resumeres problemstillingen og de væsentligste
konklusioner eller forslag fremlægges. Et godt ledelsesresumé er
ofte kun på én side. Resuméet skal skrives på engelsk; det er ikke
en salgstale, men en kortfattet præsentation af projektets
væsentligste resultater. Resumet indgår i bedømmelsen. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Den studerende vælger selv om
han/hun vil genaflevere samme projekt, aflevere en omarbejdet
projekt eller aflevere et helt nyt projekt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Projektet skrives i grupper eller individuelt. Inden for
rammerne af det udarbejdede projekt afholdes der individuelt
mundtligt forsvar. Det mundtlige forsvar har i alt en varighed på
30 min. inklusiv votering. Bedømmelsen er individuel og tager form
af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt samt den
mundtlige individuelle præstation. Ved bedømmelsen indgår endvidere
den studerendes stave- og formuleringsevne.
Bachelorprojektet består af en analyserapport og et kort
ledelsesresumé, som danner grundlag for den endelige evaluering.
Ved bedømmelsen lægges til grund, at rapporten skal afspejle en
arbejdsindsats på 15 ECTS for hver af de deltagende
studerende.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med bachelorprojektet på bacheloruddannelsen på HA(it)
er at gennemføre et større projekt i en organisation, hvor teori og
metoder fra fagområderne på HA(it) anvendes. Projektets
problemstilling skal omfatte både:
- It
- Erhvervsøkonomi og
- Organisation
De tre fagområder skal alle indgå i projektet; vægtfordelingen
mellem fagområderne kan dog ikke afgøres præcist og vil typisk
variere fra projekt til projekt.
De studerende skal i bachelorprojektet selvstændigt vælge den
teori, de metoder samt den kombination og vægtning af fagområder,
der er nødvendige for at behandle de konkrete problemstillinger,
der i samarbejde med organisationen vælges at arbejde med. Det
anbefales, at projektet gennemføres i grupper; valget af
problemformulering og dataindsamling skal tilpasses antallet af
medlemmer i gruppen.
Den endelige afrapportering af projektarbejdet består af et
ledelsesresumé og en analyserapport:
-
Ledelsesresumé. Henvendt til den travle leder i
organisationen. Her resumeres problemstillingen og de væsentligste
konklusioner eller forslag fremlægges. Et godt ledelsesresumé er
ofte kun på én side. Resuméet skal skrives på engelsk; det er ikke
en salgstale, men en kortfattet præsentation af projektets
væsentligste resultater.
-
Analyserapport. Henvendt til underviserne. Skal først
og fremmest vise, at gruppen er i stand til at udforme en
problemstilling og metodisk forfølge denne for at analysere sig
frem til et resultat. Det er også her forankringen i teori
dokumenteres, hvormed kendskab, forståelse, anvendelse, analyse og
syntese demonstreres i forbindelse med afvejningen af flere
teoriers anvendelighed. Der vil også være en uddybende beskrivelse
af organisationen, som ikke kan forventes kendt af bedømmerne.
Analyserapporten skal altså indeholde metodevalg, metodekritik,
grundlæggende antagelser, proces, problemer, kritiske valg –
altså alt det der ikke er af interesse for organisationen, men som
er væsentlige indlæringsmæssige konklusioner på baggrund af det
halve års arbejde. Herudover skal der indgå en redegørelse for
projektforløbet, herunder hvordan gruppen fik adgang til
organisationen, samt hvilke problemer der var undervejs i
relation til organisationen og vejleder eller internt i
gruppen.
Det er værd at bemærke, at de to dele er henvendt til
forskellige målgrupper og skal opfylde forskellige formål. Netop
fordi ledelsesresuméet er kortfattet kræver det en stor indsats af
gruppen at få præsenteret de væsentligste resultater af projektet
på den begrænsede plads, der er til rådighed. Bemærk at de to
dele, skal afleveres som én samlet rapport.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
De studerendes selvstændige arbejde med rapporten
er dominerende for arbejdsindsatsen. Det selvstændige arbejde
understøttes af vejledning. Der afholdes endvidere en række fælles
aktiviteter i form af workshops i løbet af semestret til at støtte
studerende i processen (bl.a. kick-off og midtvejsseminar).
Derudover bedes de studerende indsende gruppetilmelding samt
detaljeret projektforslag, som godkendes af bachelorkoordinatoren i
samarbejde med vejleder. |
Feedback i undervisningen |
Der tilbydes feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
Vejledning med den tilknyttede projektvejleder.
Workshops (hvor de to koordinatorer giver gode råd og besvarer
spørgsmål)
Midtvejsseminar (hvor de studerende indleverer et udkast til
bachelorafhandling ud fra template og får feedback fra
medstuderende, vejledere og koordinatorer)
Diskussion mellem studerende (hvor de studerende opfordres til at
sparre med hinanden undervejs i forløbet)
Mundtlig eksamen (hvor de studerende får feedback på rapporten og
den mundtlige præstation) |
Studenterarbejdstimer |
Orienteringsmøde |
2 timer |
Vejledning (pr studerende) |
7 timer |
Workshops |
12 timer |
Eksamensforberedelse og eksamen |
25 timer |
Projekt (inklusive udarbejdelse af rapport) |
366 timer |
Ialt |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen aftales i forbindelse med
vejledningen.
|