2021/2022 BA-BINTO1801U Analyse og design af brugervenlige informationssystemer
English Title | |
Analysis and Design of User Friendly Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
I projektet og den afsluttende eksamen skal den
studerende demonstrere evnen til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer.
Kurset definerer et informationssystem (IS) som et organisatorisk system til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi. Informationssystemer bruges af mennesker i en arbejdsproces eller en social kontekst,og deres udvikling omfatter mange mennesker og er udstrakt over lang tid.
Informationssystemer kan eksempelvis være administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere.
En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.
I løbet af semesteret vil de studerende få erfaring med selv at arbejde systematisk med analyse, design, udvikling, konstruktion og dokumentation af (IT-baserede) informationssystemer, der
Kurset introducerer og gennemgår tre temaer: Informationssystemer i organisationer, Interaktionsdesign, og Analyse og design af IT systemer.
Temaet Informationssystemer i organisationer introducerer teorier, begreber og værktøjer, til at forstå mangfoldigheden og kompleksiteten af iinformationssystemer og systemudvikling, samt beskrive indholdet af en forandring, der involverer informationssystemer.
Temaet Interaktionsdesign fokuserer på design af brugernes interaktion med større systemer. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus. Der lægges vægt på forståelse af brugernes behov, idegenerering og konceptualisering, og på design og prototyping og teknikker til afprøvning af brugergrænseflader.
I Analyse og design af IT systemer, lærer deltagerne at gennemføre og dokumentere systematisk analyse og design af et IT-systems data og processer.
Bemærk, at de studerende forventes at have opnået tilstrækkelige programmeringskompetencer gennem studiets første tre semestre til at kunne demonstrere deres resultater gennem enkle prototyper.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen afvikles i moduler á tre eller 4
lektioner, hvor der veksles mellem forelæsning og øvelser.
Learn bruges til distribution af undervisningsmateriale, quizzes og deling af opgavebesvarelser og designskitser. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsning og øvelser: Ved forelæsningerne og de
indlejrede indgår underviser og studerende i dialog om det
teoretiske materiale. De studerende får desuden feedback på deres
løsning af øvelsesopgaver og besvarelse af quiz.
De studerende får feedback på deres arbejde med semesteropgaven ved 3 workshiops i løbet af semesteret. Her præsenterer de de foreløbige resultater af deres arbejde og får feedback fra andre studerende og underviserne. De studerende kan desuden få feedback/svar på spørgsmål til semesteropgaven ved individuelle konsultationer (i løbet af undervisningen eller i underviserens kontortid. De kan desuden stille skriftlige spørgsmål om opgaven i et Q&A forum på Canvas. Ved den mundtlige eksamen får den studerende feedback på rapporten og den mundtlige præstation. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter.
Arnowitz, J., Arent, M., & Berger, N. (2007). Effective prototyping for software makers (1st ed). Amsterdam; Boston: Elsevier. Chapters 14–22 Avison, D. E. and Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, 4th ed. (uddrag) Benyon, D. (2019). Designing User Experience: A guide to HCI, UX and interaction design (4th ed). Harlow, England; N.Y: Addison Wesley. ISBN-13: 9781292155517 [Chapters 2 (pp. 26-48), 3 (pp. 49-76), 4(81-100), 5(103-123), 6 (126-139), 7 (146-172), 8 (182-203), 10 (225-246), 14(342-369), 17 (417-442)] Bødker, K., Kensing, F., and Simonsen, J., (2008). Professionel IT-forundersøgelse. 2. udgave, Samfundslitteratur. Kapitel 1 Brown, T. ‘Design Thinking’. Harvard Business Review 86, no. 6 (2008): 84-92+141. Competitive Analysis: A Six-Step Approach. (n.d.). Retrieved November 27, 2018, from http://dmresourcecenter.com/unit-2/competitive-analysis/ Dahlbom, B. and Mathiassen, L., (1993). Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design. Blackwell. Kapitel 4, 5 Floyd, I. R., Jones, M. C., Rathi, D., & Twidale, M. B. (2007). Web Mash-ups and Patchwork Prototyping: User-driven technological innovation with Web 2.0 and Open Source Software. In: 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 2007. HICSS 2007 (pp. 86–86). https://doi.org/10.1109/HICSS.2007.612 Gray, D. (2017, July 15). Empathy Map Canvas. Retrieved October 25, 2018, from https://medium.com/the-xplane-collection/updated-empathy-map-canvas-46df22df3c8a Hirschheim, R. and Klein, H. (1986). Four Paradigms of Information Systems Development. CACM (32:10): 1199-1216 Jensen, T. B., (2016). The Danish IT Healthcare Platform—Real-Time Hospital Platform. In: Cases on IT Leadership: CIO Challenges for Innovation and Keeping the Lights On, N. Bjørn-Andersen (ed)., pp. 217-234. Kensing, F. and Munk-Madsen, A., (1993). PD: Structure in the Toolbox. Communications of the ACM. (26:6), pp. 78-83. Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2014). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson Education Limited. Chapter 13, pp 517-546 Levy, Jaime. UX Strategy: How to Devise Innovative Digital Products That People Want. O’Reilly Media, Inc., 2015. (Chapter 4: Competitor Analysis, pp. 64-94) Loehrke, M. (2017). Creating Personas: 38 Interview Questions to Get You Started. Retrieved November 30, 2018, from https://www.clariantcreative.com/blog/creating-personas-interview-questions-to-get-you-started Mark Shead. (2016). Agile User Stories. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=apOvF9NVguA Markus, L., M., (1983). Power, Politics, and MIS Implementation. CACM (26:6): 430-444. Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., and Stage, J., (2018). Object Analysis and Design, Metodica, 2. ed., Kapitel 1-7, 9, 10, 14, 15, 16, 18, 20 (19 kursorisk).1 Monk, A., & Howard, S. (1998). Methods & Tools: The Rich Picture: a Tool for Reasoning About Work Context. Interactions, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.1145/274430.274434 Pichler, R. (2011a). Product Canvas. Retrieved October 26, 2018, from https://www.romanpichler.com/tools/product-canvas/ Pichler, R. (2011b, May 10). The Product Vision Board. Retrieved October 26, 2018, from http://www.romanpichler.com/blog/the-product-vision-board/ Platt, David. The Joy of UX: User Experience and Interactive Design for Developers. 1st ed. Addison-Wesley Professional, 2016. [Writing Stories pp.41-45] Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. (2013). Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. [Chapter 2 & 4, pp. 90–108, 131-148] Pressman, R. S. (2010). Software engineering: a practitioner’s approach (7th ed). New York: McGraw-Hill Higher Education. Section 5.2.4 & page 467 Saffer, D. (2010). What is interaction design? In Designing for interaction: creating innovative applications and devices (2nd ed, Chapter 1, Section “Three Ways of Looking at Interaction Design”). Berkeley, CA: New Riders. Schneider, C. and Sarker, S., (2005). A Case of Information Systems Pre-Implementation Failure: Pitfalls of Overlooking the Key Stakeholders' Interests. Journal of Cases on Information Technology, (7:2): 50-66 Sharp, H., Preece, J., & Rogers, Y. (2019). Interaction design: beyond human-computer interaction (Fifth edition). Chichester: Wiley. Chapters 1 (pp. 1–33), 2 (pp.87-132), 11 (pp.589-642), 14-15 (pp. 749-824) Stanford Dschool. (n.d.). “How Might We” Questions — Stanford d.school. Retrieved January 3, 2019, from https://dschool.stanford.edu/resources/how-might-we-questions Stragegyzer. (2018). The Value Propostition Canvas. Retrieved October 26, 2018, from https://assets.strategyzer.com/assets/resources/the-value-proposition-canvas.pdf |