English   Danish

2021/2022  BA-BINTO1801U  Analyse og design af brugervenlige informationssystemer

English Title
Analysis and Design of User Friendly Information Systems

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Jacob Nørbjerg - Institut for Digitalisering
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 13-04-2021

Relevante links

Læringsmål
I projektet og den afsluttende eksamen skal den studerende demonstrere evnen til at:
  • beskrive og forklare de begreber, teorier, metoder, teknikker og værktøjer, som er gennemgået i kurset;
  • anvende kursets begreber, metoder, teknikker og værktøjer i analysen af en kompleks problemsituation og foreslå en eller flere mulige og ønskelige forandringer, hvori indgår et IT baseret informationssystem;
  • kunne planlægge og gennemføre en struktureret og metodisk analyse og design af IT-systemer;
  • vurdere den valgte løsning i forhold til de identificerede organisatoriske og menneskelige behov;
  • reflektere kritisk over ligheder og forskelle mellem de teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer, der er gennemgået i kurset;
  • beskrive og kritisk reflektere over egen problemløsningsproces, herunder valget af analyse- og løsningsstrategi og hvordan begreber, metoder, teknikker og værktøjer er anvendt;
  • præsentere resultaterne i en klar og overskuelig struktur og i et tilgængeligt, præcist og klart sprog.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer.
Prøve/delprøver
Analyse og design af brugervenlige informationssystemer:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 50 sider
Hvis en studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal rapporten have et omfang på maks 50 normalsider udover bilag.
Opgavetype Rapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Den studerende vælger selv, om han/hun vil genaflevere samme rapport, aflevere en omarbejdet rapport eller aflevere en helt ny rapport.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Fælles semester projektrapport der udarbejdes i grupper og med individuelt mundtlig forsvar.

Prøven dækker hele pensum, men tager udgangspunkt i projektrapporten

Kursets indhold, forløb og pædagogik

I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer.

 

Kurset definerer et informationssystem (IS) som et organisatorisk system til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi. Informationssystemer bruges af mennesker i en arbejdsproces eller en social kontekst,og deres udvikling omfatter mange mennesker og er udstrakt over lang tid.

 

Informationssystemer kan eksempelvis være administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere.

 

En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.

 

I løbet af semesteret vil de studerende få erfaring med selv at arbejde systematisk med analyse, design, udvikling, konstruktion og dokumentation af (IT-baserede) informationssystemer, der

  1. opfylder brugerorganisationens og brugernes behov
  2. har et fleksibelt design
  3. er effektive og nemme at bruge og giver kvalitets-brugeroplevelser

 

Kurset introducerer og gennemgår tre temaer: Informationssystemer i organisationer, Interaktionsdesign, og Analyse og design af IT systemer.

 

Temaet Informationssystemer i organisationer introducerer teorier, begreber og værktøjer, til at forstå mangfoldigheden og kompleksiteten af iinformationssystemer og systemudvikling, samt beskrive indholdet af en forandring, der involverer informationssystemer.

 

Temaet Interaktionsdesign fokuserer på design af brugernes interaktion med større systemer. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus. Der lægges vægt på forståelse af brugernes behov, idegenerering og konceptualisering, og på design og prototyping og teknikker til afprøvning af brugergrænseflader.

 

I Analyse og design af IT systemer, lærer deltagerne at gennemføre og dokumentere systematisk analyse og design af et IT-systems data og processer.

 

Bemærk, at de studerende forventes at have opnået tilstrækkelige programmeringskompetencer gennem studiets første tre semestre til at kunne demonstrere deres resultater gennem enkle prototyper.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen afvikles i moduler á tre eller 4 lektioner, hvor der veksles mellem forelæsning og øvelser.

Learn bruges til distribution af undervisningsmateriale, quizzes og deling af opgavebesvarelser og designskitser.
Feedback i undervisningen
Forelæsning og øvelser: Ved forelæsningerne og de indlejrede indgår underviser og studerende i dialog om det teoretiske materiale. De studerende får desuden feedback på deres løsning af øvelsesopgaver og besvarelse af quiz.

De studerende får feedback på deres arbejde med semesteropgaven ved 3 workshiops i løbet af semesteret. Her præsenterer de de foreløbige resultater af deres arbejde og får feedback fra andre studerende og underviserne.
De studerende kan desuden få feedback/svar på spørgsmål til semesteropgaven ved individuelle konsultationer (i løbet af undervisningen eller i underviserens kontortid. De kan desuden stille skriftlige spørgsmål om opgaven i et Q&A forum på Canvas.

Ved den mundtlige eksamen får den studerende feedback på rapporten og den mundtlige præstation.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 56 timer
Øvelser 25 timer
Forberedelse 133 timer
Workshops 8 timer
Fælles semesterrapport 140 timer
Eksamensforberedelse og eksamen 50 timer
Total: 412 timer
Foreløbig litteratur

Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter.

 

Arnowitz, J., Arent, M., & Berger, N. (2007). Effective prototyping for software makers (1st ed). Amsterdam; Boston: Elsevier. Chapters 14–22

Avison, D. E. and Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, 4th ed. (uddrag)

Benyon, D. (2019). Designing User Experience: A guide to HCI, UX and interaction design (4th ed). Harlow, England; N.Y: Addison Wesley.  ISBN-13: 9781292155517 [Chapters 2 (pp. 26-48), 3 (pp. 49-76), 4(81-100), 5(103-123), 6 (126-139), 7 (146-172), 8 (182-203), 10 (225-246), 14(342-369), 17 (417-442)]

Bødker, K., Kensing, F., and Simonsen, J., (2008). Professionel IT-forundersøgelse. 2. udgave, Samfundslitteratur. Kapitel 1

Brown, T. ‘Design Thinking’. Harvard Business Review 86, no. 6 (2008): 84-92+141.

Competitive Analysis: A Six-Step Approach. (n.d.). Retrieved November 27, 2018, from http:/​/​dmresourcecenter.com/​unit-2/​competitive-analysis/​

Dahlbom, B. and Mathiassen, L., (1993).  Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design.  Blackwell. Kapitel 4, 5

Floyd, I. R., Jones, M. C., Rathi, D., & Twidale, M. B. (2007). Web Mash-ups and Patchwork Prototyping: User-driven technological innovation with Web 2.0 and Open Source Software. In: 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 2007. HICSS 2007 (pp. 86–86). https:/​/​doi.org/​10.1109/​HICSS.2007.612

Gray, D. (2017, July 15). Empathy Map Canvas. Retrieved October 25, 2018, from https:/​/​medium.com/​the-xplane-collection/​updated-empathy-map-canvas-46df22df3c8a

Hirschheim, R. and Klein, H. (1986).  Four Paradigms of Information Systems Development. CACM (32:10): 1199-1216

Jensen, T. B., (2016). The Danish IT Healthcare Platform—Real-Time Hospital Platform. In: Cases on IT Leadership: CIO Challenges for Innovation and Keeping the Lights On, N. Bjørn-Andersen (ed)., pp. 217-234.

Kensing, F. and Munk-Madsen, A., (1993). PD: Structure in the Toolbox. Communications of the ACM. (26:6), pp. 78-83.

Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2014). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson Education Limited. Chapter 13, pp 517-546

Levy, Jaime. UX Strategy: How to Devise Innovative Digital Products That People Want. O’Reilly Media, Inc., 2015. (Chapter 4: Competitor Analysis, pp. 64-94)

Loehrke, M. (2017). Creating Personas: 38 Interview Questions to Get You Started. Retrieved November 30, 2018, from https:/​/​www.clariantcreative.com/​blog/​creating-personas-interview-questions-to-get-you-started

Mark Shead. (2016). Agile User Stories. Retrieved from https:/​/​www.youtube.com/​watch?v=apOvF9NVguA

Markus, L., M., (1983). Power, Politics, and MIS Implementation. CACM (26:6):  430-444.

Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., and Stage, J., (2018). Object Analysis and Design, Metodica, 2. ed., Kapitel 1-7, 9, 10, 14, 15, 16, 18, 20 (19 kursorisk).1

Monk, A., & Howard, S. (1998). Methods & Tools: The Rich Picture: a Tool for Reasoning About Work Context. Interactions, 5(2), 21–30. https:/​/​doi.org/​10.1145/​274430.274434

Pichler, R. (2011a). Product Canvas. Retrieved October 26, 2018, from https:/​/​www.romanpichler.com/​tools/​product-canvas/​

Pichler, R. (2011b, May 10). The Product Vision Board. Retrieved October 26, 2018, from http:/​/​www.romanpichler.com/​blog/​the-product-vision-board/​

Platt, David. The Joy of UX: User Experience and Interactive Design for Developers. 1st ed. Addison-Wesley Professional, 2016. [Writing Stories pp.41-45]

Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. (2013). Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. [Chapter 2 & 4, pp. 90–108, 131-148]

Pressman, R. S. (2010). Software engineering: a practitioner’s approach (7th ed). New York: McGraw-Hill Higher Education. Section 5.2.4 & page 467

Saffer, D. (2010). What is interaction design? In Designing for interaction: creating innovative applications and devices (2nd ed, Chapter 1, Section “Three Ways of Looking at Interaction Design”). Berkeley, CA: New Riders.

Schneider, C. and Sarker, S., (2005). A Case of Information Systems Pre-Implementation Failure: Pitfalls of Overlooking the Key Stakeholders' Interests. Journal of Cases on Information Technology, (7:2):  50-66

Sharp, H., Preece, J., & Rogers, Y. (2019). Interaction design: beyond human-computer interaction (Fifth edition). Chichester: Wiley. Chapters 1 (pp. 1–33), 2 (pp.87-132), 11 (pp.589-642), 14-15 (pp. 749-824)

Stanford Dschool. (n.d.). “How Might We” Questions — Stanford d.school. Retrieved January 3, 2019, from https:/​/​dschool.stanford.edu/​resources/​how-might-we-questions

Stragegyzer. (2018). The Value Propostition Canvas. Retrieved October 26, 2018, from https:/​/​assets.strategyzer.com/​assets/​resources/​the-value-proposition-canvas.pdf

Sidst opdateret den 13-04-2021