2021/2022  BA-BJURO1356U  Skatteret

Tax Law

Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Michael Tell - CBS Law
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Skatteret/Tax law
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2021

• tilegne sig et overblik over retsreglerne inden for faget og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor.
  • forstå forholdet mellem retskilderne og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor.
  • beherske den juridiske metode og være i stand til at analysere problemstillinger og vise, hvordan konkrete eksempler kan løses korrekt ved anvendelse af de relevante retskilder inden for retsområdet.
  • I relation til ovenstående forventes de studerende at opnå indsigt i og fortrolighed med følgende hovedemner:
  • Skatterettens retskilder
  • Subjektiv skattepligt
  • Den skattepligtige indkomst
  • De skattepligtige indtægter
  • De fradragsberettigede udgifter
Skatteret:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Faget sigter på at give en indføring i de grundlæggende skatteretlige regler med henblik på at sætte den studerende i stand til at identificere og selvstændigt at løse væsentlige problemstillinger inden for skatteretten.

Studerende får adgang til quiz i forbindelse med hvert forelæsning med det formål at kunne få chancen at sikre, at de bringer tilfredsstillende viden til den afsluttende eksamen og får direkte feedback på, hvad den studerende har brug for at øve mere.

Hvis eleven føler efter quizzen, at han eller hun har brug for mere vejledning fra læreren, kan han eller hun kontakte faglederen (i office hours) for at få litteraturinstruktioner eller øvelser.
Der søges dialog og flervejs-kommunikation ved høj grad af inddragelse af de studerende i undervisningen. Ligeledes afholdes 4 småholdsgange med studenterforberedt og -drevet opgavegennemgang.

Studerende forventes også at være aktive under forelæsninger, da diskussioner mellem lærer og studerende vil resultere i mere direkte feedback om emnet, der diskuteres, såvel som elevens læring af det.
Forelæsninger 45 timer
Workshops 8 timer
Løbende opgaver og fremlæggelser 20 timer
Forberedelse 113 timer
Eksamensforberedelse 20 timer

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

Lærebog om indkomstskat, nyeste udg., Jurist- og Økonomforbundets Forlag

Eventuelle artikler vil blive uploadet på Canvas.

Sidst opdateret den 30-06-2021