English   Danish

2021/2022  BA-BMAKO4003U  Strategisk innovation og designtænkning

English Title
Strategic Innovation and Design Thinking

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
Kursusansvarlig
  • Kirsti Reitan Andersen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Innovation/Innovation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 07-12-2021

Relevante links

Læringsmål
Kurset tilbyder en praktisk og virkelighedsnær tilgang til strategisk og bæredygtig forretningsmodelinnovation ved at engagere den studerende i at løse virkelige forretningsudfordringer. Vi forsøger således at fremme læring ved at give den studerende mulighed for at arbejde sammen med en virksomhed, med fokus på en specifik udfordring, indenfor rammerne af bæredygtig forretningsmodelinnovation. Efter kursets afslutning forventer vi, at studerende opfylder følgende læringsmål uden eller med kun mindre mangler eller fejl:
  • kunne anvende, diskutere og reflektere kritisk over centrale teoretiske begreber inden for bæredygtig forretningsmodelteori og strategisk innovation i relation til en konkret case
  • kunne forklare og omsætte empirisk data til en konkret problemformulering, der kan inspirere idé- og konceptudvikling til strategisk og bæredygtig forretningsmodelinnovation
  • kunne anvende, diskutere og reflektere kritisk over designtænkemetoder i udviklingen af en konkret idé og / eller koncept til bæredygtig forretningsmodelinnovation
  • kunne demonstrere kommunikationsteknikker til kommunikation af en given idé og / eller koncept til en organisation
  • leve op til grundlæggende akademiske krav til projektskrivning, herunder niveau af skriftlig dansk og anvendelse af referencer.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 2
Obligatoriske hjemmeopgaver
1. Midtvejsopgave: Gruppeprøve, skriftlig projektbeskrivelse (2-3 sider). Afleveres i Peergrade. Projektbeskrivelsen tager afsæt i teoretiske og metodiske begreber introduceret i Strategisk Innovation og Designtænkning. Det er obligatorisk at aflevere gruppeopgaven og at give feedback til 3 andre gruppeopgaver. Dette vil foregå med støtte fra underviserne.

2. Afsluttende præsentation: Grupperne (de studerende) demonstrerer den viden, de har tilegnet sig, samt deres ideer/forslag til nye services og/eller produkter til deres medstuderende, undervisere og case-virksomheden. Præsentationen skal tage afsæt i kursets teori og metode, men det primære fokus ligger på en overbevisende præsentation af ide/​løsning/​innovation.
Prøve/delprøver
Strategisk innovation og designtænkning:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 3-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 30 sider
Ved 3 studerende i gruppen max 20 normalsider.
Ved 4 studerende i gruppen max 25 normalsider.
Ved 5 studerende i gruppen max 30 normalsider.
Opgavetype Rapport
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
I det tilfælde at der kun er 1-3 studerende, som skal til omprøve, vil det være muligt at aflevere individuelt.

Hvis mere end 3 studerende skal til omprøve skal opgaven aflevere som gruppeprøve. Undtagelse kan gives til individuel eksamen, men kræver ansøgning og godkendelse. Ved individuel opgave, max 10 normalsider.

1. "Midvejsopgave": Gruppeprøve, projektbeskrivelse afleveres senest 5 uger før omprøve. Alt afhængigt af hvor mange der skal til omprøve afleveres opgaven i Peergrade eller til underviser.

2. Afsluttende præsentation: Senest 1 uge før omprøven præsenterer gruppen ideer/forslag til nye services og/eller produkter på baggrund af problemformulering. Præsentationen skal tage afsæt i teori og metode introduceret i kurset, men fokus ligger på en overbevisende præsentation af ide/​løsning/​innovation. Underviser og evt. eksterne gæsteundervisere samt studerende, som skal til omprøve, er tilstede ved præsentationen.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus vil introducere studerende til teori og metode omkring bæredygtige forretningsmodeller og designtænkning, som kan hjælpe den studerende til at udvikle analytiske og metodiske færdigheder inden for strategisk innovation og produkt og forretningsudvikling. Der vil være fokus på at den enkelte studerende får praktisk erfaring med såvel teori som metode gennem gruppe og case-baseret undervisning.

 

Erhvervslivet i det 21. århundrede oplever et dramatisk skift. Forstærket af digitalisering og global konkurrence har virksomhederne erkendt nødvendigheden af en dybere kulturel funderet forståelse af deres kunder og marked.  

 

Markeder flytter sig fra ”technology push” til ”market pull”. Selv de mest traditionsbundne virksomheder er begyndt at etablere afdelinger med fokus på innovation med det formål at udforske nye forretningsmodeller og skabe skræddersyede kundeoplevelser. Samtidigt ser vi flere og flere entreprenører udfordre eksisterende økosystemer ved at levere banebrydende produkter og services, som både er mere fleksible og tilpassede kundernes behov og efterspørgsel.

 

En forretningsmodel beskriver rationalet for, hvordan en virksomhed skaber, leverer og opsamler værdi. Processen bag skabelsen og modifikationen af forretningsmodeller kaldes ”business model innovation” og er en del af en virksomheds strategi. Flere og flere virksomheder bruger designtænkning til at styrke ideer til nye produkter, services og forretningsmodeller igennem hele værdikæden, fra interne processer og forsyningskæder til kontakt med klienter og kunder.

 

De koncepter og værktøjer designere tager i brug for at inddrage brugerne i genereringen og udviklingen af nye løsninger har medvirket til at sætte designtænkning på agendaen. Denne brugerdrevne designproces er præget af, at designeren ønsker at komme bag om de umiddelbare ønsker til produk­tet, serviceydelsen eller brugerfladen, som brugeren kan give udtryk for gennem f.eks. traditionelle brugerundersøgelser. Ved brug af metoder inspireret især af etnografien (interviews, observation etc.), ønsker man at inddrage og forstå bruge­rens univers, værdier, følelser og handlingsmønstre.

 

I første del af kurset vil der være fokus på et solidt perspektiv på henholdsvis forretningsmodelteorien, især litteraturen omkring bæredygtige forretningsmodeller, og designtænkningen. Dette vil klæde de studerende på til at benytte forskellige metoder og tilgange til strategisk innovation og designtænkning. Vi vil således bl.a. komme omkring centrale koncepter og tilgange så som ”værdiskabelse”, ”interessenter”, ”open innovation”, ”people centered design” og ”co-creation”.

 

I kursets anden del vil der være fokus på praktisk anvendelse af teori og metode. Således vil de studerende i grupper på 3-5 personer arbejde med en indenfor rammerne selvdefineret case-opgave med det formål at indsamle og analysere data. Formålet med denne proces er først og fremmest at skabe en forståelse for brugerens verden (adfærd, holdninger, osv.) og derefter destillere denne forståelse i mening - generel indsigt, der styrker eller udfordrer vores forståelse for en designudfordring og inspirerer løsninger. På baggrund af dette og i samspil med teorien om bæredygtige forretningsmodeller vil de enkelte grupper udarbejde ideer til nye og mere bæredygtige produkter, services og/eller forretningsmodeller.

Beskrivelse af undervisningsformer
Kursets undervisning er opdelt i 7 x forelæsninger på 2 x 45 min., 1 forelæsning på 3 x 45 min. efterfulgt af 7 x øvelseshold på 3 x 45 min.

Igennem hele forløbet forventes det at de studerende møder forberedte til undervisningen og deltager aktivt i diskussion af teori og metode samt gruppe- og case arbejdet.

I kurset vil vi anvende en blanding af online og offline læringsredskaber med det formål at tilbyde og skabe forskellige former for aktive læringsrum. Som forberedelse til de enkelte forelæsninger og øvelseshold vil der ud over pensum være understøttende materiale og aktiviteter at finde på Canvas. Onlineaktiviteterne vil således fungere som forberedelse til den praktiske anvendelse af teori og metode, diskussion og præsentationer i klassen. Denne tilgang vil give den studerende mulighed for at teste og reflektere over det introducerede materiale i samspil med sine undervisere og medstuderende.

Øvelsestimerne er baseret på en udforskende, hands-on tilgang, hvor de studerende i grupper arbejder med deres case, med støtte fra underviseren. Her er gruppearbejde, interviews og observation, prototyping, testning og aktiv brug af den bæredygtige forretningsmodel kerneingredienser i den enkelte og kollektive læringsproces.
Feedback i undervisningen
Jævnlig feedback til de studerende er en integreret del af kurset. Således gives der feedback fra såvel undervisere som medstuderende bl.a. i forbindelse med præsentationer på klassen, og midtvejsopgaven (Peergrade). Der er ligeledes rig mulighed for sparing med og feedback fra underviseren under gruppearbejdet på klassen (både under forelæsning og i øvelsestimerne). Under de afsluttende præsentationer vil den studerende modtage feedback fra såvel undervisere, medstuderende og den pågældende case-virksomhed.

Det forventes at de studerende tager aktiv del i at give hinanden konstruktiv feedback og på denne måde også øger værdien af egen læring.


Studenterarbejdstimer
Forberedelse 85 timer
Undervisning 36 timer
Eksamen 85 timer
Foreløbig litteratur
  • Bocken, N., Short, S. Rana, P. and Evans, S. (2014). A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes, Journal of Cleaner Production, Vol. 65, 42-56
  • Breuer, H.; Fichter, K.; Lüdeke-Freund, F. & Tiemann, I. (2018): Sustainability-Oriented Business Model Development: Principles, Criteria, and Tools. International Journal of Entrepreneurial Venturing, Vol. 10(2), 256-286
  • Breuer, H. and Lüdeke-Freund, F. (2018) Values-based business model innovation: A toolkit. In Moratis, L., Melissen, F. and Idowu, S.O. (Eds.) Sustainable Business Models: Principles, Promise, and Practice. (pp. 395 – 416). Springer.
  • Brown, T. (2008, June). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84–92. https:/​/​doi.org/​10.1002/​med
  • Buchenau, M., & Suri, J. F. (2000). Experience Prototyping. DIS ’00, 11.
  • Chipchase, J., & Steinhardt, S. (2013). Crossing State (of Mind) Lines. In Hidden in Plain Sight: How to Create Extraordinary Products for Tomorrow’s Customers (pp. 27–49). Harper Business
  • Dam, R., & Siang, T. (2017). Design Thinking: A Quick Overview. Interaction Design Foundation. https:/​/​www.interaction-design.org/​literature/​article/​design-thinking-a-quick-overview
  • Farr, B. C. (2008). Designing Qualitative Research. Transformation: An International Journal of Holistic Mission Studies, 25(2–3), 165–166. https:/​/​doi.org/​10.1177/​026537880802500310
  • Gilmore, J. H., & Pine II, B. J. (2000). Introduction: Customisation that Counts. In J. H. Gilmore & B. J. Pine II (Eds.), Markets of One: Creating Customer-Unique Value through Mass Customisation (pp. Vii–xxv). Harvard Business Review Press.
  • Joyce, A. and Paquin, R. L. (2016). The triple layered busines model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production, 135, 1474-1486
  • Kelley, T. (2001). Prototyping is the Shorthand of Design. Design Management Journal, 12(3). www.dmi.org
  • Leonard, D., & Rayport, J. F. (1997). Spark Innovation Through Empathic Design. Harvard Business Review, 75, 102–115. papers3:/​/​publication/​uuid/​D7F7ADF7-A9DB-401F-892E-1930774896A3
  • Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2010). Canvas. In Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey, pp. 14-45
  • Papanek, V. (1972). Design for the Real World. In Design for the Real World. Pantheon Books
  • Pine II, B. J., & Gilmore, J. (1999). Welcome to the experience economy, The customer is the product. In The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage (pp. 1–25, 163–183). Harvard Business School Press
  • Sanders, E. B. N. (2002). From user-centered to participatory design approaches. March, 1–8. https:/​/​doi.org/​10.1201/​9780203301302.ch1
  • Sanders, E. B.-N., & Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Https:/​/​Doi.Org/​10.1080/​15710880701875068, 799–809. https:/​/​doi.org/​10.1080/​15710880701875068
  • Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, Vol. 43(2-3), 172-194
  • Thoring, K., & Müller, R. M. (2011). Understanding the creative mechanisms of design thinking: An evolutionary approach. Proceedings of the DESIRE’11 Conference on Creativity and Innovation in Design, 137–147. https:/​/​doi.org/​10.1145/​2079216.2079236,
  • Tschimmel, K. (2012). Design Thinking as an effective Toolkit for Innovation. In: Proceedings of the XXIII ISPIM Conference: Action for Innovation: Innovating from Experience. Barcelona. ISBN 978-952-265-243-0.
  • Van der Byl, C.A. and Slawinski, N. (2015) Embracing Tensions in Corporate Sustainability: A Review of Research From Win-Wins and Trade-Offs to Paradoxes and Beyond, Organization and Environment, Vol. 28(1), 54-79
  • Voorberg, W. H., Bekkers, V. J. J. M., & Tummers, L. G. (2015). A Systematic Review of Co-Creation and Co-Production: Embarking on the social innovation journey. Public Management Review, 17(9), 1333–1357. https:/​/​doi.org/​10.1080/​14719037.2014.930505

 

Ekstra:

 

 

* Vær opmærksom på at dette er en foreløbig litteraturliste.

 

 

Sidst opdateret den 07-12-2021