Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Formulere og afgrænse en problemstilling, der kobler analysen
af forbrugsprocesser til forretningsudvikling og
markedsinnovation
- Diskutere den valgte problemstilling i forhold til de
økonomiske, sociale og miljømæssige udfordringer organisationer og
samfund står overfor.
- Identificere, præsentere og diskutere relevant faglitteratur om
det valgte emne.
- Udvælge og begrunde valg af teori fra studiets tre fagblokke,
som kan udgøre den teoretisk ramme for analyse af projektets
problemstilling.
- Tilrettelægge et undersøgelsesdesign og argumentere for dets
udformning, herunder dets vægtning og kombination af kvalitative og
kvantitative metoder.
- Indsamle, bearbejde og analysere data; vurdere dens kvalitet,
pålidelighed og relevans – og de fortolkningsmuligheder forskellige
forståelsesrammer åbner op for.
- Foretage en analyse som bearbejder, formidler og fortolker den
indsamlede empiri med udgangspunkt i en gennemskuelig metodisk
fremgangsmåde og den valgte teoretiske ramme.
- Sammenholde analysens resultater med problemstillingen og
herudfra foretage en konklusion og en perspektivering.
- Reflektere kritisk over projektets proces og resultat, herunder
om resultatets bidrag til faglig viden på det valgte område såvel
som betydning for mennesker og organisationer.
- Formidle projektets indhold i en sproglig klar, indholdsmæssigt
veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Den samlede rapport må have følgende maksimale
omfang:
1 studerende: maksimalt 40 sider
2 studerende: maksimalt 60 sider
3 studerende: maksimalt 70 sider
4 studerende: maksimalt 80 sider |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Projektet skal være ledsaget af et resumé på maksimalt 2 sider,
som indgår det samlede sideantal. Resuméet skal skrive på det
modsatte sprog af projektsproget (dansk eller engelsk). |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af det skriftlige gruppeprojekt til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven
på baggrund af en genindlevering af oprindelige
gruppeprojekt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Gruppeprojekter danner udgangspunkt for en mundtlig
gruppeeksamen. Individuelle projekter forsvares individuelt.
Der gives karakter på baggrund af en samlet bedømmelse af den
skriftlige og den mundtlige præstation. Ved bedømmelsen af
prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen, idet det faglige indhold dog vægter mest.
Bachelorprojektet kan skrives på dansk eller engelsk.
Forløbet for den mundtlige eksamen følger disse
retningslinjer:
Der er afsat 30 min. pr studerende, dog max. 90 min. samlet,
hvorefter der gives individuel karakter ud fra en samlet bedømmelse
af den skriftlige samt den mundtlige præstation.
Der gives karakter efter 7-trinsskalaen. De studerende lægger
selv ud med et kort oplæg (ca. 10 minutter i alt pr studerende).
Hensigten med præsentationen er at uddybe væsentlige
diskussionspunkter og konklusioner, evt. i andre eller
bredere perspektiver end de i opgaven anlagte. Efterfølgende
vil der være en diskussion af og om projektet.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Med bachelorprojektet sigtes der mod at opbygge de studerendes
akademiske kompetencer inden for det felt, der definerer
uddannelsen. De studerende identificerer selv deres konkrete
interesseområde, udmønter dette i en relevant problemstilling og
besvarer denne.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsning/projektworkshop og vejledning.
Antallet af vejledningstimer fremgår under
'studenterarbejdstimer'. |
Feedback i undervisningen |
Feedback i forbindelse med bachelorprojektet
foregår løbende ved den studerendes vejledningsmøder, under
introduktionsforelæsning/projektworkshop samt ved begrundelsen for
karaktergivningen efter endt eksamen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning / forelæsning |
3 timer |
Vejledning - individuelt |
7 timer |
Vejledning - gruppe på 2 |
12 timer |
Vejledning - gruppe på 3 |
16 timer |
Vejledning - gruppe på 4 |
18 timer |
Udarbejdelse af projekt og eksamen (inkl.
eksamensforberedelse) |
356 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder
i organisations- og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag
Jørgensen, Peter Stray (2014) Formalia i universitetsopgaver
– serviceafsnit, layout og typografi. Frederiksberg:
Samfundslitteratur.
Reinecker, Lotte & Jørgensen, Peter Stray (2017). Den
gode opgave: Håndbog i opgave- og specialeskrivning. 5. udg.
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Olsen, Paul Bitsch & Pedersen, Kaare (2018):
Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog (5.
udgave). Frederiksberg: Samfundslitteratur
|