2021/2022 BA-BMECO1003U Lineær algebra og matematisk analyse
English Title | |
Linear Algebra and Mathematical Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Faglig forankring: Dorte Kronborg | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Udføre beregninger med kvantorer,
mængdeoperationer, udsagn og logik - herunder ligninger og
uligheder, beviser og bevistyper.
2) Regne med matematiske standardunktioner 3) Beregne elasticiteter 4) Bestemme grænseværdier herunder vha L´Hôpitals regel. 5) Beregne lineære, kvadratiske og højere ordens approksimationer. 6) Regne med rækker især endelige og uendelige geometriske rækker. 7) Bestemme partielle afledede af funktioner af flere reelle variable, herunder opskrive Hessematricen. 8) Regne med implicit givne funktioner af flere reelle variable. 9) Skitsere niveaukurver til funktioner af to reelle variable. 10) Bestemme homogeniteten af en funktion af flere reelle variable. 11) Bestemme tangentplaner til grafer og niveauflader for funktioner af flere reelle variable. 12) Optimere funktioner af en eller flere reelle variable 13) Regne med lineære afbildninger og de tilhørende matricer. 14) Beherske almindelige matrix-algebraiske begreber og metoder. 15) Løse lineære ligningssystemer vha rækkeoperationer. 16) Anvende Mathematica, hvor det er relevant i i arbejdet med ovenstående 17) Den studerende skal endvidere vise evne til at give en klar fremstilling i gængs matematisk sprogbrug ved opgaveløsningen – det være sig såvel i det logisk-deduktive forløb som i redegørelsen for den benyttede teori. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kurset her tager vi sigte på at ruste de studerende på flere
af de kompetenceområder der er centrale for moderne matematisk
økonomi. Matematikken som udtryksmiddel/sprog udbygges og der
fokuseres på forskellige bevisteknikker. På samme måde spiller
træning i brug og forståelse af forskellige typer ræsonnementer en
gennemgående og vigtig rolle i kurset. Helt konkret opbygges inden
for den lineære algebra hele teorien for hvordan n lineære
ligninger med n ubekendte løses. Undervejs ses en lang række
anvendelser af teorien – båden inden for matematikken i sig selv,
men også på konkrete virkelige problemer. Inden for analysedelen er
hovedsigtet, at vise hvordan en funktion af flere variable kan
optimeres – både ved helt frie variable og under bibetingelser. I
den forbindelse berøres et flere andre analytiske værktøjer, der
har en lang række anvendelser inden for såvel matematikken som
økonomien (se den konkrete liste over læringsmål for kurset).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved øvelsestimerne indgår de studerende i
konstruktiv dialog med instruktoren og der gives feedback som
kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede løsninger.
Ved øvelsestimer med opgavegennemgang er der mulighed for at sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lærebog : Matematisk Analyse Bind 1, Knut Sydsæter 2010 ( 8.
udgave eller senere )
|