Faget ”Netværk og projektledelse” vil introducere de studerende
for klassiske og nyere teorier om netværk. Projektledelse vil ofte
indebære ledelse af sociale netværk, både inden for den enkelte
organisation og på tværs af organisationer. Derfor vil
realisering af projekter være tæt forbundet med organisationers og
projektlederes eksisterende sociale netværk og muligheder for
at skabe nye netværk. Vi gennemgår begreber som stærke og svage
bånd, strukturelle huller, tillid i netværk samt social
kapital og diskuterer deres betydning for
organisationer.
Faget vil give de studerende værktøjer til at se
netværk som en ressource, som vi må forstå og formå at anvende.
Desuden vil de studerende få værktøjer til at forholde sig kritisk
til konsekvenserne af at anskue verdenen som bestående af
netværk.
Undervisningen er tilrettelagt som dialogbaserede
forelæsninger, workshops med præsentationer foretaget af de
studerende samt et integreret feedbackforløb, der involverer både
studerende og undervisere.
|
Ahrne, G. and N. Brunsson (2010): Organization outside
organizations: the significance of partial organization.
Organization, vol. 18.
Brown, J. S. and P. Duguid (2001): Knowledge and Organization: A
Social-Practice Perspective. Organization Science, vol. 12 (2):
198-213.
Burt, R. S. (2005): Brokerage and closure: An Introduction to
Social Capital. Oxford University Press. Chapter 1 (s. 10‐57)
(online adgang til elektronisk udgave via CBS Bib)
Chiapello, E. and L. Boltanski (2003): The New Spirit of
Capitalism. Verso. Kap. 1. (pp. 70‐100)
de Vaan, M., Stark, D. & Vedres, B. (2015): Game Changer: The
Topology of Creativity. American Journal of Sociology, vol 120(4),
pp. 1144-1194.
Edling, C., B. Hobdari, T. Randøy ag S. Thomsen (2012): Testing the
”Old Boys’ Network”: Diversity and Board Interlocks in Scandinavia.
I Kogut, B. (ed.).: The Small World of Corporate Governance.
Cambridge, Mass.: MIT Press. (online adgang til elektronisk
udgave via CBS Bib)
Granovetter, M. (1973): The strength of weak ties. American Journal
of Sociology, 78 (6), 1360‐1380.
Ingram, P. and P. Roberts (2000): Friendship among competitors in
the Sydney hotel industry. American Journal of Sociology, 106:
387‐423.
Kogut, B. and G. Walker (2001): The small Worlds of Germany and the
Durability of National Networks. American Sociological Review, vol.
66 (3): 317-335.
Mazzucato, M. (2014): The Entrepreneurial State – Debunking Public
vs. Private Sector Myths. Anthem Press. Kap. 5.
Podolny, J. M. (2001): Networks as pipes and prisms of the market.
American Journal of Sociology, 107 (1): 33-60.
Powell, W.W. (1990): Neither market, nor hierarchy: network forms
of organization. In Cummings and Shaw (eds.): Research in
Organizational Behavior: 295-336.
Sandstrøm, L. (2012): Relationsstrategi – Ledelse og udvikling af
eksterne netværk og relationer (Kap. 4). Frb: Samfundslitteratur.
Tasselli, S. (2015): Social Networks and Inter-professional
Knowledge Transfer: The Case of Healthcare Professionals.
Organization Studies: 1-32.
Vaarst Andersen, C. (2013): The problem of embeddedness revisited:
collaboration and market types. Research Policy, 42: 139-148.
Wadstrøm, C. og J. Lauring (2006): Sociale netværk som barrierer
for vidensdeling. Ledelse & Erhvervsøkonomi, vol. 70 (1).
Wasserman, S. and K. Faust (1994): Social Network Analysis –
Methods and Applications. Cambridge University Press. Kapitel
2.
|