2021/2022 BA-BPROO3000U Projektsamfundet
English Title | |
The Project Society |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår, Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget tager udgangspunkt i den idé, at samfundet i sin organisering samt styring har gennemgået en forvandling mod et såkaldt projektsamfund. Dette er især tydeligt i virksomheder, men genfindes også blandt individer og i samfundet bredt forstået. Overordnet kan vi tale om et skifte mod en organisering af aktiviteter i projekter. Denne tendens indebærer, at begreber som matrix, netværk, midlertidighed bliver set som udbredte præmisser for vores organisering. I faget tegner vi en karakteristik af projektsamfundet ud fra den idé, at det har sin egen logik – en projektlogik. Tidligere organiseredes samfund og virksomheder i høj grad gennem bl.a. lov og disciplin, dvs. det var et samfund domineret af andre logikker. Med udgangspunkt i dette skifte diskuterer vi, hvorledes projektlogikker kommer til udtryk konkret: vi ser specifikt på effekterne af projektsamfundet indenfor politisk organisering, arbejdslivet, i den såkaldte senmoderne kapitalisme og ikke mindst selvet. I undervisningen diskuteres projektsamfundet som en styrings- og organiseringsform, og der lægges vægt på at genfinde disse logikker i konkrete empiriske cases. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er dialog- og øvelsesbaseret. Desuden en workshopdag og øvelsesgange imellem undervisning. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Workshopdag hvor mulige eksamensopgaver
diskuteres og de studerende får feedback på deres præsentationer.
Øvelsesgange, bl.a. med tid til sparring på essayskrivningen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bauman, Z. (2002). Fællesskab. En Søgen efter Tryghed i en Usikker Verden. København: Hans Reitzels Forlag, 12-25 +143-148. Bjerre, H. & Hansen, B.B. (2018). Handl! København: Forlaget Mindspace, 160-186. Bjerre, H. J. (2009). Miljøbevægelsens nye ånd. Dansk Sociologi, 19(2), 127-147. Brinkmann, S. (2014). Stå fast: Et opgør med tidens udviklingstvang. København: Gyldendal Business, 9-22. Bolt, M. (2016). På Råbeafstand af Marxismen. K&K - Kultur Og Klasse, 44(122), 143-180. Boltanski L. & Chiapello, È. (2005). The New Spirit of Capitalism. London: Verso. Kap 1, 3-53. Chiapello, Eve (2010). Kritikkens rekuperationscyklus i den kognitive kapitalismes tidsalder, fra: http://turbulens.net/kritikkens-nye-rekuperationscyklus-i-den-kognitive-kapitalismes-tidsalder/ Deleuze, G. (1990). Postskriptum om kontrolsamfundet. I Forhandlinger 1972-1990. Frederiksbergs: Det lille forlag, 212-18. Ehrenberg, Ala (2010). Det Udmattede Selv, København: Informations Forlag, 27-41 + 349-372. Foucault, M. (2008). Sikkerhed, territorium, befolkning: forelæsninger på Collège de France, 1977-1978, 7-94 (1.-3. forelæsning). Foucault, M. (2002). Overvågning og straf, Frederiksberg: Det lille forlag, 211-245. Gokcen, N (2014) New Voices: The rise of student consumerism. The British Psychological Society, vol. 27, 940-941. Hardt, M. & Antonio N. (2009). Commonwealth. Cambridge: Harvard University Press, s. 361-383. Hardt, M. & Negri, A. (2003). ”Mængden mod Imperiet,” Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, 4:1, 7-18. Hartmut, R. (2013). Fremmedgørelse og Acceleration. Hans Reitzels Forlag. Del 1. 17-56. Harvey, D. (1989). The Condition of the Postmodernity. An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Cambridge: Blackwell Publishers, 284-307. Jensen, A.F. (2009). Projektsamfundet. Aarhus Universitetsforlag. Jensen, A.F. (2009). Projektmennesket. Aarhus Universitetsforlag. Malm, A. (2018). The progress of this storm: Nature and
society in a warming world. Verso Books. ”Introduction: Theory
for the warming condition.
Žižek, S. (2012). Bodies without Organs. “A Yuppie reading Deleuze” & “Blows to the Empire”: London: Routledge, 163-167 + 174-180. Žižek, S. (2009). Violence. New York: Picador, 36-39. Žižek, S. (2007). “Multitude, Surplus, and Envy,” Rethinking Marxism, 19:1, 46-58.
|