2021/2022 BA-BPSYO1014U Organisering i et mikroperspektiv
English Title | |
Organization in a micro-perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-01-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at leve op til fagets mål skal den
studerende:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget har to selvstændige prøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at de studerende oparbejder en grundlæggende forståelse af organiseringsprocesser i en organisatorisk hverdagskontekst.
Faget præsentere grundlæggende organisationssociologiske teorier og perspektiver der bygger videre på faget organisationsteori ved at præsentere nyere teorier der handler om mikro-orienterede organiseringsprocesser eller med andre ord hverdagens organisering.
De to eksamensopgaver handler om at styrke de studerendes:
1) empiriske virksomhedskontekst-forståelse og forståelse af en case 2) analytiske komptencer via brug af fagets teori og empiri og refleksion
Faget kobler sig særligt til CBS ni nordiske læringsmål der handler om at styrke de studerende analytiske viden i en dynamiske samfunds/organiserings-kontekst og ved at øge de studerendes forstålse af etiske problemstillinger via kritisk tænkning og via kreativt samarbejde.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget består af en rækk fysisk
undervisningsgange, der gennemgår fagets temaer med særlig fokus på
forståelsen af begreberne fra litteraturen og hvordan man kan bruge
teorierne i konkrete analyser. Efter holdundervisningen er et
forløb med vejledning i grupperne, hvor der gives vejledning og
feedback på de to eksamensopgaver.
For at understøtte den fysiske undervisning er der udarbejdet en række korte online videoer, der skal understøtte de studerendes læsning af fagets tekster, da de forklarer kort hvad fagets tekster handler om. De studerende opfordres også løbende til at lave skriftlige hjemmeopgaver i grupper, og lægge dem på canvas for at give underviserne bedre mulighed for at give konkret og gruppebaseret vejledning baseret på indholdet af disse opgaver. Før hvert tema forudsættes at den studerende arbejder med følgende opgaver på canvas: læser de tre tekster til hvert tema, ser video, laver hjemmeopgaverne før holdundervisningen for at få maksimalt udbytte af en planlagt dialogbaseret holdundervisning. Udarbejdelsen af to eksamensopgaver sker efter gennemgangen af alle fagets temaer, og tænkes som en integreret del af undervisningen via understøttende vejledning og feedback i studiegrupperne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget arbejder ud fra en pædagogik hvor dialog er
i centrum mellem underviseren og de studerende. Derfor forudsættes
en løbende feedbackkultur mellem de studerende og underviserne og
mellem underviserne og de studerende.
Feedback er en integreret del af undervisningen, hvor især studiegrupperne er koblet til eksamensopgaverne via vejledning og feedback på opgaver og forløb. Efter den første eksamensopgave gives mundtlig gruppevis feedback af denne i en workshop. Før den næste eksamensopgave vejledes i hvordan denne løses i grupperne. Til den sidste eksamensopgave gives mundtligt feedback efter fremlæggelsen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|