2021/2022 BA-BPSYO1531U Arbejds- og ledelsespsykologi
English Title | |
Work and Leadership Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der skal godkendes 2 ud af 4 tests for at blive indstillet til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Arbejds- og ledelsespsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering, herunder ledelse af organisationens menneskelige ressourcer med udgangspunkt i arbejdsmæssige og organisatoriske sammenhænge. På faget introduceres en række centrale temaer inden for arbejdspsykologien: læring i organisationer og organisatorisk forandring, motivation og engagement, identitet, det psykosociale arbejdsmiljø (herunder stress og trivsel), samt medarbejderforholdet og den psykologiske kontrakt. Derudover præsenteres forskellige teoretiske perspektiver på ledelse, herunder som defineret ved bestemte egenskaber hos lederen og til ledelse som processer i sociale handlesystemer. Faget behandler også fænomener som ’shared leadership’ og selvledelse.
Faget introducerer grundlæggende teoretiske begreber og problemstillinger indenfor fagets temaområder, som illustreres af empiriske cases.
Faget Arbejds- og ledelsespsykologi kobles med faget Kvalitativ metode i et integreret projekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder. Fagene udprøves i en fælles mundtlig individuel eksamen på baggrund af det integrerede projekt, som laves i grupper af 3-4 studerende. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af tre elementer:
1. online-opgaver og videoforelæsninger, som den studerende gennemfører alene, og som har fokus på teorigennemgang. 2. workshops med fremmøde, hvor pensum perspektiveres og der arbejdes med pensumteorierne ift. cases for at bringe den teoretiske viden i spil. 3. projektarbejde i grupper samt feedbackworkshops (4 x 3 lektioner) i klynger som faciliteres af en vejleder. Her arbejdes med en selvvalgt empirisk arbejds- eller ledelsespsykologisk problemstilling, og grupperne fremlægger og diskuterer erfaringer og udfordringer fra deres projektarbejde. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår især på
feedbackworkshops, hvor der arbejdes systematisk med feedback til
de enkelte gruppers projektarbejde. Fagets feedbackworkshops
forløber samtidig med at de studerende arbejder med deres
integrerede projekt. På disse workhops trænes de studerende
yderligere i at give feedback på hinandens projekter, således at en
stor del af feedbacken er peer-to-peer baseret.
Den enkelte studerende modtager individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
(ændringer kan forekomme - opdateret lektionsplan lægges på Canvas inden semesterstart)
I alt ca. 500 sider (kan ændre sig) |