2021/2022  DIP-DBUSO1002U  Driftsoptimering

Operations Optimization

Kursets ECTS 10 ECTS
Niveau Diplom
Studienævnet for HD (2. del)
  • Jeanette Willert - Institut for Regnskab (RR)
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Finansiering/Finance
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2021

Fagets overordnede mål er:
  • at give de studerende solide kompetencer til at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til løsning af komplekse økonomistyringsmæssige samt finansielle problemstillinger i praksis
  • at bibringe de studerende en grundig viden om økonomistyringens samt det finansielle beredskabs begreber, modeller og værktøjer
  • at gøre de studerende i stand til selv at udarbejde konkrete forslag til, hvordan den økonomiske og finansielle styring kan tilrettelægges og udformes i forskellige organisationer og virksomhedstyper
  • at bibringe de studerende en evne til at reflektere over finansielle og økonomi-styringsmodellernes teoretiske fundament, anvendelighed og udsagnskraft.
Driftsoptimering:
Prøvens ECTS 10
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår og Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

I dette fag søges kompetencerne tilvejebragt gennem en virksomhedsnær og anvendelsesorienteret behandling af centrale opgaver, modeller og metoder inden for økonomistyring og styring af det finansielle beredskab.

Fagets fokus er rettet mod de problemstillinger, der relaterer sig til konstruktion, udvikling og tilpasning af virksomheders økonomistyringsværktøjer samt fremskaffelse og placering af finansielle midler.

Faget indeholder ca. 60 lektioner af 45 minutters varighed. Undervisningen foregår på hold af ca. 20 studerende. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebøgerne inklusive tilhørende øvelser/cases. Der vil blive vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog, gruppearbejde, småøvelser og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side.
Der gives mundtlig feedback på præsentationer af cases og øvelser i undervisningen.

De studerende har derudover under hele kurset adgang til quizzer på CBS Canvas.
Undervisning 64 timer
Forberedelse undervisning 202 timer
Forberedelse eksamen 30 timer
Eksamen 4 timer
Yderligere oplysninger

Faget udbydes i ugerne 33-43 tirsdag aften (undtagen uge 42 pga. efterårsferie) og hele lørdage i ugerne 35, 37 og 40.

• Virksomhedens økonomistyring af Michael Andersen og Carsten Rohde; Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 5. udgave 2017; ISBN: 9788757440072
  • Opgavesamling til ”Virksomhedens Økonomistyring” af Michael Andersen, Jytte Larsen og Carsten Rohde; Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 3. udgave 2017; ISBN: 9788757440171
  • Materiale vedr. finansieringsdelen annonceres senere på Canvas (studenterintra)
  • Alt materiale på Canvas (studenterintra)