2021/2022 DIP-DHDVV6001U Projektledelse og Projektstyring
English Title | |
Projektledelse og Projektstyring |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk
Fagansvarlig. Merete Permin |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 02-03-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
- De studerende får en forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis indenfor projektledelse og projektstyring bl.a. ved at se på projektledelse og projektstyring ud fra et traditionelt rationelt perspektiv, et situationsbetinget perspektiv samt ud fra et løst koblet perspektiv. - De studerende skal her kunne forstå og reflektere over, hvilke betydninger de traditionelle projektstyringsredskaber får i en verden præget af høj grad af forskellighed, flertydighed, usikkerhed og uforudsigelighed. De temaer, redskaber og metoder indenfor projektstyring som de studerende får viden om ud fra forskellige perspektiver er bl.a. mulighederne for projektplanlægning, projektimplementering, projektforankring, projektlederrollen samt projektporteføljestyring og -innovation. Færdigheder - Anvende fagets videnskabelige perspektiver og metoder til at organisere og lede projekter i en organisatorisk kontekst samt generelle færdigheder i at kunne optræde som projektleder og tilrettelægge projektarbejde gennem brug af fagets modeller og metoder. - Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring projektledelse og projektstyring samt kunne vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forhold til den organisatoriske kontekst hvori projektledelsen og projektstyringen finder sted. - Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring projektledelse og projektstyring til såvel fagfæller som ikke-specialister Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer i forbindelse med projektarbejde og projektledelse i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have forudgående kendskab til fagområdet Organisation og Ledelse | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
IFormål
Forløb og pædagogik
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
30 lektioner.
Undervisningsformen er grundlæggende opbygget som et mix af forelæsninger, mindre refleksionsopgaver samt cases. Undervisningsformen lægger således op til, at der sker en introduktion af teori og modeller, hvorefter den studerende selv arbejder med teorien. Der sker løbende genbesøg ud fra at casene igennem forløbet gøres mere komplicerede. Der tages således udgangspunkt i elementerne fra AGES modellen. Som udgangspunkt vil undervisningen foregå som fremmødeundervisning. Der er dog mulighed for at undervisningen vil foregå som delvist fremmøde og online. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I kurset indgår cases som de studerende bearbejder i kursusforløbet og efterfølgende fremlægger i plenum med kommentarer fra øvrige studerende og læreren. Der bliver arbejdet med reflekterende elementer i undervisningen med henblik på at få den studerende til at reflektere til egen arbejdssituation, hvor muligt. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Lørdag kl. 8.55 - 14.15 i uge 34, 37, og 40. Onsdag kl. 17.10 - 19.45 i uge 35, 38, 41 og 44 Note: Som udgangspunkt vil undervisningen foregå som fremmødeundervisning. Der er dog mulighed for at undervisningen vil foregå som delvist fremmøde og online. Den præcise plan vil fremgå af lektionsplanen |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
- Eskerod og Jepsen: Project Stakeholder Management, Gower 2013
|