2021/2022 DIP-DHDVV8006U Strategisk ledelse og virksomhedsudvikling
English Title | |
Strategisk ledelse og virksomhedsudvikling |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDO:
hdo@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-03-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
• Den studerende skal kunne tilrettelægge og
gennemføre en aktionsforskningsbaseret undersøgelse af en relevant
empirisk problemstilling inden for fagområdet i en
værtsorganisation
• Den studerende skal kunne samarbejde med værtsorganisationen om at tilrettelægge og gennemføre konkrete interventioner og aktionslæringsprocesser i og med værtsorganisationen • Den studerende skal kunne kritisk diskutere sin egen rolle i den empiriske undersøgelse og i samarbejdet med organisationen • Den studerende skal kunne redegøre for teorier og modeller inden for fagområdet • Den studerende skal kunne forholde sig kritisk og refleksivt til teoriernes og modellernes anvendelsesmuligheder og begrænsninger • Den studerende skal kunne analysere de identificerede empiriske problemstillinger med hjælp af teorier inden for fagområdet • Den studerende skal kunne foreslå og diskutere handlemuligheder i værtsorganisationen ved hjælp af fagets aktionsforskningsteorier samt teorier og modeller inden for fagområdet • Den studerende skal kunne formulere sig fagligt på en klar og konsistent måde såvel mundtligt som skriftligt |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semester, eller tilsvarende, er bestået. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med specialiseringen
På specialiseringen Strategi og virksomhedsudviklingen arbejder vi med at udvikle vores forståelse af strategibegrebet, og hvordan dette kan komme til udtryk på mange forskellige måder i organisatoriske sammenhænge. Vi vil arbejde med at forstå en række teorier inden for strategifeltet, med forskellige tilgange og perspektiver.
Vi vil med disse teorier i hånden arbejde med at få øje på, hvilke elementer i organisationen, som vi for det første kan fokusere på for at sætte os i stand til at beskrive den strategiske udvikling i organisationen nærmere og mere nuanceret. For det andet vil vi med teorierne arbejde med at udfolde den diversitet af strategiske muligheder, som organisationen kunne have for at nå sine mål. For det tredje vil vi problematisere og konstant forholde os til, hvad vi i en lederrolle (formel såvel som uformel) rent faktisk kan gøre for at påvirke organisationen, så der sker en bevægelse i den strategiske retning, som vi som ledere finder hensigtsmæssig for at nå organisationens strategiske mål.
Vi vil arbejde primært på mikroniveau i organisationen, og dermed vil vi i høj grad bruge tid på at forstå den relationelle del af organisationen og den meningsdannelse, der foregår. Vi vil også forholde det lineære og klassiske syn på strategi som fx en top-down strategiudviklingsproces med artefakter, som mission, vision, strategiske planer med mål og indsatsområder samt KPI’er med en relationelt syn på strategi, hvor strategi både planlægges og emergerer samtidigt, og ikke mindst hvad det betyder for os som ledere, når vi ønsker at skabe organisatoriske forandringer i dette spændingsfelt af komplekse og modstridende kræfter i organisationen.
Hvad er centrale temaer på specialiseringen Vi bygger naturligvis ovenpå pensum fra modul 1 og 2 i forhold til temaet strategisk ledelse. Helt centralt på specialiseringen er, hvorledes strategisk ledelse kan forstås, udfoldes og praktiseres. Dette angribes fra en række forskellige udsigtspunkter. Vi arbejder med betydningen af samtaler i organisationen og i særdeleshed med magt som centralt begreb i relation til, hvordan strategisk adfærd udfoldes, hæmmes og forandres, hvorfor strategisk forandring og ledelse heraf står centralt i vores arbejde.
Tematisering af hvad der på spil i organisationerne bliver ligeledes et centralt emne og en nøgle til at nuancere vores forståelse af den strategisk udvikling og identitetsopfattelse, som findes blandt organisationens aktører. Centralt er i denne sammenhæng er også, at vi bevæger os fra et system perspektiv til en procesorienteret tilgang. Strategisk ledelse er tilsvarende et helt centralt tema for specialiseringen, og vi vil vende og dreje dette et utal af gange med det formål at udvikle vores egen indsigt og handlemæssige kompetencer, og dermed udvikle vores evne til at reflekter |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I løbet af faget arbejder de studerende med miniprojekter i grupper. Grupperne får feedback på sit arbejde løbende, af såvel medstuderende som af undervisere. De studerende får også feedback igennem online-diskussioner og online quizzes i løbet af faget. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
Præsentationsvideo kan ses her.
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
|