2021/2022 DIP-DHDVV9004U Management control systems
English Title | |
Management control systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
for HD(R):
Sara Høgh-Nielsen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende
kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og
konstruere forslag til løsning af virksomhedens interne
kontrolproblemer. Den studerende skal således blive i stand til at
forklare, anvende og evaluere værktøjer indenfor management control
systems i forskellige områder af virksomheden. Faget er en
fortsættelse af de i Økonomistyring introducerede centrale
problemstillinger indenfor kontrol i decentraliserede
organisationer lige fra kontrol i enkelt projekter og underordnede
enheder, til leverandørkæder og topledelsen.
Den studerende skal derfor kunne: Beskrive og redegøre for begreber, teorier og modeller fra kurset, samt anvende disse på praktiske situationer (cases): - Identificere og analysere kontrolproblemet - Evaluere kontrol (og økonomistyrings-) systemet - Anbefale ændringer i kontrol systemet |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætter viden på niveau med faget Økonomistyring på HDR | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold. Fagets centrale hovedtema er styring af personer og enheder ved
hjælp af resultatmålinger af såvel finansiel som ikke finansiel
karakter, design af incitamentssystemer i forbindelse hermed, samt
resultatmåls interaktion med andre kontrolværktøjer så som værdier,
procedurer og politikker. Da det endvidere er målsætningen at komme
igennem de væsentligste områder for danske virksomheder, uddybes
særlige emner: Anvendelsen af framework til strategi-implementering
og kontrol og corporate governance.
Fagets forløb. Fagets overordnede del omhandler ledelsens kontrol i decentrale
enheder. Først behandles den overordnede teori om
ledelseskontrolproblemer og redskaber, herunder bliver
kontrolproblemer defineret og klassificeret. Det primære fokus
herefter er anvendelsen af resultatmålinger (KPIer) og disses
sammensætning med såvel mere direkte kontroller- eksempelvis
overvågning - som mere værdibaserede kontroller – værdier, kultur.
Der gås i dybden med definition af indhold og muligheder for måling
af resultater, såvel relativt hårde økonomiske data som mere
"bløde" målinger. Herunder indgår og udbygges målinger,
der kendes fra virksomhedens økonomistyring. Disse udvides med
målinger på forskellige organisatoriske enheder, herunder
profitcentre og investeringscentre. Fordele og ulemper ved design
af forskellige belønningssystemer på baggrund af målingerne –
bonusordning, forfremmelser, aktiebaseret aflønning – behandles.
Desuden behandles målinger i CSR styring, idet dette
område ofte giver udfordringer i form af vanskeligt
kvantificerbare målsætninger. De særlige vanskeligheder ved
måling af resultater og derpå baserede kontroller i non-profit
organisationer afslutter den overordnede del.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer. Online
elementer anvendes til forskellige formål - en understøttelse af
begrebsindlæring via quiz elementer, gennemgang af særligt
vanskelige punkter i teori og cases (supplerer fremmøde gennemgang)
samt oplæg af aktuelle cases fra "pressen".
Undervisningen er centreret om nogle udvalgte kapitler eller artikler og tilhørende øvelser/cases. Der vil blive vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog, øvelser, arbejde med cases og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. I alt ca. 50 lektioner af 45 minutters varighed Undervisningsforløb med start i uge 33: Mulighed 1: mandag og/eller onsdag, uge 33-43, kl. 17.10 Mulighed 2: lørdag, uge 33-43, kl. 8.00 |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
I timerne kan den studerende få feedback på sine
overvejelser til casene fra underviseren og de øvrige deltagere.
Dette foregår dels ved gruppediskussioner, dels ved diskussioner
for hele holdet.
Quiz-erne giver feedback om den studerendes forståelse af begreber. De studerende tilbydes en skriftlig opgave (max. 7 sider), hvor de skal analysere en case. Opgaven rettes og der gives ca. 20 minutter feedback til gruppen. Opgaven er frivillig. Karakteren begrundes som led i eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i juli |