2021/2022 DIP-DOPMO1003U Performance management
English Title | |
Performance management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan analysere performance management problemer Færdigheder På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger omkring performance management. Kompetencer De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere teori og praksis i form af at belyse komplekse performance management og komme med løsningsforslag. Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
Faget er til dels et progressionsfag til økonomistyringsfaget fra 1. semester, men med et større fokus på non-finansielle målinger og de motivationsmæssige aspekter ved at ’lede gennem tal’ og incitamenter. Formålet med faget er at udvikle de studerendes syn på de udfordringer, der opstår i forbindelse med at udvikle performance management systemer til en række forskellige formål. Faget er tværfagligt og trækker på økonomisk teori såvel som psykologisk, sociologisk og politisk teori.
Indhold Faget er bygget op omkring 3 overordnede temaer:
Tema 1: Præstationsmålinger og bonussystemer: Præstationsmålinger bruges ofte direkte i forbindelse med bonusudbetaling. Det er imidlertid vigtigt, at systemerne er designet rigtigt for at sikre, at den adfærd som systemerne ansporer til er i overensstemmelse med de pågældendes organisationers målsætninger. I dette tema diskutere forskellige former for designvalg i relation til målinger og evalueringer som hver har deres fordele og ulempe. Vi vil blandt andet analysere, udfordringerne i forbindelse med incitamentssystemer forbundet med gruppemål.
Tema 2: Præstationsmålinger, meritokrati og forfremmelse: Præstationsmålinger og evalueringer bruges ikke kun til direkte udbetaling af bonus. I mange virksomheder er præstationsmålinger og –evalueringer vigtigste rolle at fungere som input til lønstigninger og forfremmelse. I disse situationer er spørgsmål om retfærdighed, favoritisme og sågar diskrimination ofte centrale, og et gennemgående tema er om hvilken rolle en persons historiske præstationer skal spille i forbindelse med en forfremmelsessituation.
Tema 3: Præstationsmålinger, indre motivation og læring: Præstationsmålinger og evalueringer bruges ikke kun i forbindelse med ydre belønning (bonus, lønstigninger og forfremmelser), og noget forskning peger ligefrem på, at det er skadeligt for motivationen at koble præstationsmålinger for tæt op på ydre belønning, da det kan skade den indre motivation og læring. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
52 timer. 12 af lektionerne vil foregå som særlige online feedbacksessions. Placeringen af disse lektioner fastlægges i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der er en del caseopgaver som løses og diskuteres i undervisningen. Der bliver feedback på de studerende løsning af casene. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Afv. info
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Diverse artikler |