2021/2022 DIP-DREGO1031U Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring
English Title | |
Seminar in Financial and Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
for HD(R):
Pia Clasen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal opnå en
anvendelsesorienteret, men teoretisk velfunderet forståelse for en
række regnskabs- og økonomistyringsmæssige problemstillinger og i
forbindelse hermed kunne reflektere over og anvende relevante
regnskabsteorier, modeller og metoder til løsningen heraf.
Den studerende skal endvidere udvikle en kompetence i at fremlægge en udvalgt regnskabsmæssig problemstilling skriftligt og mundtligt over for andre og i at kunne forholde sig fagligt kritisk til andres analyser og løsningsforslag. Endelig skal seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større sammenhængende regnskabs- og økonomistyringsmæssige analyser på et akademisk grundlag som en træning til det senere afgangsprojekt. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Faget udgør et progressivt forløb, hvorfor der
gælder følgende forudsætning for tilmelding til Seminarrækken
1) Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i de obligatoriske fag (Eksternt regnskab, Økonomistyring, Forretningforståelse og økonomi) 2) Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i valgfag på i alt 15 ECTS |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Såvel obligatoriske fag som HD(R) valgfag udbyder alle en række faglige temaer (4-8 stk.), som seminargrupperne kan vælge at skrive indenfor. Det er en forudsætning for at skrive seminar i et givet fag, at man som studerende har været til eksamen/er tilmeldt eksamen i faget. Seminargrupperne vælger inden for hvilket fag, de vil skrive, ud fra et "først til mølle" princip, idet der inden for alle fag er begrænsninger mht., hvor mange grupper, der kan skrive seminar. Indenfor det enkelte fags udbudte temaer kan seminargrupperne frit vælge, hvilket tema de ønsker at skrive om. Seminargrupperne formulerer herefter selv det endelige emne inden for det tema de har valgt at skrive om. Emnet skal godkendes af seminarvejlederen.
Seminarrækken starter med en opstartslektion, hvor den fagansvarlige lærer perspektiverer de faglige temaer, der kan skrives indenfor. Herudover har opstartslektionen til formål at sikre, at alle studerende er placeret i en seminargruppe.
Herefter udarbejder seminargrupperne udkast til det emne, de konkret vil skrive om. Hver gruppe tildeles en vejleder og 2 timers vejledning. Vejledningen er primært tiltænkt begyndelsen af skriveprocessen, hvor problemformulering skal udarbejdes og disponeringen af seminaret skal afklares. Der kan dog også ske vejledning ved udvalgte problemstillinger senere i skriveprocessen.
Der afsættes 1 lektion til hver seminargennemgang, hvor seminargruppen henholdsvis forsvarer deres skriftlige produkt og modtager konstruktiv kritik fra opponenterne.
Afviklingen kan forløbe således:
(ca. 10 min.).
seminar (ca. 15 min.).
diskussion (ca. 15 min.).
forløbet på seminargennemgangen (ca. 5 min.).
Bedømmelsen gives som en karakter efter 7-trinsskalaen. I
bedømmelsen indgår:
Der gives individuel karakter til seminargruppens medlemmer. Der medvirker ikke ekstern censur. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Opstartsforelæsning.
Individuel vejledning af seminargrupper. Dialogbaseret undervisning i forbindelse med forsvar af eget seminar samt opponering på anden gruppes seminar. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback gives kollektivt til
fremmødeundervisningen på baggrund af de studerendes skriftlige
seminar samt mundtlige forsvar og opponering.
Der gives endvidere individuel feedback I form af den vejledning, som gives ved udarbejdelsen af seminarets skriftlige del. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Efterår 2021 Undervisning: Start september uge 36 Eksamensafvikling: Uge 49 og 50
|