2021/2022 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
| English Title | |
| Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 20 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | To semestre |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 30-06-2021 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
2 ud af 3 obligatoriske hjemmeopgaver skal godkendes. Opgavernes omfang er på max. 5 sider og udarbejdes i grupper (2-5 studerende). |
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære.
Faget vil køre som en kombination af online undervisning og et mindre antal forelæsininger/øvelses sessioner.
I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de
studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og
undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at
lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets
projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være
aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
|
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Faget er et blended learning fag. Det vil sige at en del af faget kør vie online redskaber og en del af det kør vie dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Mundtlig feedback til de 3 obligatoriske hjemmeopgaver på faget. Skriftlig og mundtlig feedback til obligatorisk hjemmeopgave 2. Udover dette får de studerende løbende feedback gennem de multiple choice tests de frivilligt kan løse i CengageNow for hvert kapitel vi dækker i lærebogen. Derudover diskuteres problemstillinger fra litteraturen i holdundervisningen og her vil der være underviserfeedback på diskussionen. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Trochim, Donnelly, Arora (2016) Research Methods: The Essential Knowledge Base, 2nd Edition Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45. Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begynder Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30. Harvard reference system (lægges ud på LEARN) |
||||||||||||||||||||||