English   Danish

2021/2022  KAN-CPSYO2001U  Adfærdsøkonomi

English Title
Behavioral Economics II

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
Kursusansvarlig
  • Efthymios Altsitsiadis - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
  • Økonomi/Economics
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 01-09-2021

Relevante links

Læringsmål
Det overordnede formål med kurset er at give eleverne indsigt i og forståelse af centrale elementer inden for adfærdsøkonomi, herunder hvordan psykologi eksplicit er involveret i økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller for at etablere mere robuste forklaringer, forudsigelser og værktøjer.
Ved afslutningen af kurset skal de studerende kunne:
  • Forklare centrale teorier inden for det adfærdsøkonomiske / økonomisk-psykologiske område, og hvordan disse kan anvendes inden for et eller flere områder af virksomhedsøkonomi.
  • Lave en videnskabsteoretisk analyse af forskellige økonomisk-psykologiske teorier og sammenlign dem med lignende klassiske økonomiske teorier.
  • Demonstrere, hvordan forskellige typer beslutningsproblemer kan analyseres ud fra et økonomisk-psykologisk perspektiv versus et klassisk beslutningsperspektiv.
  • Påtage sig virkelige problemer og anvende adfærdsøkonomisk indsigt for at hjælpe praktiserende læger med at designe adfærdsændringsinterventioner.
Prøve/delprøver
Adfærdsøkonomi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset har til formål at give eleverne et bredt indblik i de mange områder, hvor psykologi eksplicit er involveret i økonomisk teori for at give os mere robuste og passende økonomiske forklaringer og forudsigelser. Kurset bygger primært på adfærdsøkonomisk forskning, som i kølvandet på samarbejdet mellem Daniel Kahneman og Amos Tversky har indtaget en stadig mere central position inden for økonomisk teori og praksis. Adfærdsøkonomisk forskning dækker blandt andet beslutningsrationalitet og heuristik, prospektteori, intertemporale valg, dobbelt procesteori osv. Kurset vil introducere disse områder og gennemgå, hvordan adfærdsøkonomisk teori er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske og organisatoriske områder såsom virksomhedsledelse, virksomhedsstrategi, organisation og politik.

Kurset består af 12 forelæsninger med 1-2 forelæsninger pr. uge, som introducerer feltet adfærdsøkonomi og undersøger sine rødder i anvendt økonomi, rationalitet og adfærdsteori.

Den anden blok i kurset vil fokusere mere på praktiske spørgsmål inden for studieplanen for adfærdsøkonomi. Formålet her er at give plads til case -øvelser og spørgsmål samt at udforske materialet fra andre vinkler og udfordre centrale hypoteser baseret på pensum. Studerende vil arbejde sammen i grupper om en praktisk case, hvor de bliver bedt om at finde bæredygtige løsninger på virkelige problemer ved at anvende viden fra kurset og kombinere det med deres egne færdigheder og behov.

 

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen består af forelæsninger både online og på campus.
Feedback i undervisningen
Kurset vil give plads til feedback og dialog i hele emnet, dvs. ved diskussioner i plenum til forelæsninger eller ved personlige henvendelser i pauser, efter forelæsningens afslutning, eller ved henvendelser pr. mail.
Studerende vil modtage feedback på deres gruppepræsentationer, som vil indebære en Q & A session i slutningen, og de andre grupper vil være en del af at give konstruktiv feedback til teamprojekterne.
Derudover indeholder kurset både øvelser og aktiv studerende deltagelse i flere forelæsninger, hvor der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål, diskutere relevante emner mv.

Studenterarbejdstimer
Forberedelse og deltagelse i forelæsningsrækken 140 timer
Forberedelse og deltagelse i workshop 25 timer
Eksamensforberedelse 42 timer
Feedback 8 timer
Foreløbig litteratur

Se CANVAS for endelig lektionsplan.

'

1. Lektion - Introduktion til Adfærdsøkonomi : Introduction to Behavioral Economics

Camerer, C. (1999), Behavioral Economics: Reunifying psychology and economics, Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, 96(19): 10575-10577.

 

Bruni, L. & Sugden, R. (2007). The road not taken: how psychology was removed from economics, and how it might be brought back. The Economic Journal, 117 (516): 146-173.

 

Conlisk, J. (1996). Why bounded rationality?Journal of Economic Literature, 34: 669-700.

 

Kahneman, D. & A. Tversky. (1979). Prospect theory: An analysis of decisions under risk. Econometrica, 47: 263-291.

 

2. Lektion - Hvad er økonomi?: What is economics?

Langlois, R. N. (1990). Bounded rationality and behavioralism: A clarification and critique. Journal of Institutional and Theoretical Economics, 146: 691-695.

 

Gul, F. & Pesendorfer, W. (2008). The case for mindless economics. The Foundations of Positive and Normative Economics: 3-42.

 

Hayek, F. A. (Ed.). (1948). Individualism and economic order. University of Chicago Press. [side 6-13,Chapter 1].

 

Boettke, P. J. (2012). Maximizing Behavior and Market Forces: Gordon Tullock. In: P. J. Boettke. Living Economics, Ch. 9. Oakland, CA: Independent Institute.

 

3. Lektion - Anvendt Økonomisk Teori: Applied Economic Theory

Eisenhardt, K.M. (1989). Agency theory: An assessment and review, Academy of Management Review, 14(1): 57-74.

 

Williamson O. (1996). Economics and organization: A primer, California Management Review, 38 (2): 131-146.

 

Camerer C.F. (1997). Progress in behavioral game theory, Journal of Economic Perspectives, 11 (4): 167-188.

 

Demsetz (1967) - Toward a Theory of Property Rights.pdf

 

4. Lektion - Hvad er rationalitet?: What is rationality?

Nightingale, P. (2003). If Nelson and Winter are Only Half Right About Tacit Knowledge, Which Half? Industrial and Corporate Change, 12(2): 149-183.

 

Newell, A., Shaw, J. & Simon, H. A. (1958). Elements of a Theory of Human Problem Solving. Psychological Review, 65 (3): 151-166.

 

Becker, G. S. (1993). The Economic Way of Looking at Behavior. Journal of Political Economy: 385-409.

 

Bechara et al. (1997) - Deciding Advantageously Before Knowing the Advantageous.pdf

 

Tononi and Edelman (1998) - Consciousness and Complexity.pdf

 

5. Lektion - Alternativer til adfærdsbaseret teori?: Alternatives to behavioral theory?

Smith, V. L. (2003). Constructivist and Ecological Rationality in Economics. The American Economic Review, 93(3): 465-508. (ikke læse side 487-499 (fra E. experiments til IV. conclusions).)

 

Kahneman, D. & Klein, G. (2009). Conditions for Intuitive Expertise: A Failure to Disagree. American Psychologist, 64 (6): 515-526.

 

Leeson, P. T. (2012). Ordeals. The Journal of Law and Economics, 55 (3): 691-714.

 

Dreyfus and Dreyfus (2005) - Peripheral Vision - Expertise in real World Contexts.pdf

 

Kahneman (2003) - Maps of bounded rationality.pdf

 

Stigler and Becker (1977) - De gustibus non est disputandum.pdf

 

Todd and Gigerenzer (2007) - Environments that make us smart.pdf

 

 

6. Lektion - Introduction to BE application and presentation of the BEACON case

 

Bateson, M., & Martin, P. (2021). Measuring Behaviour: An Introductory Guide (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/​9781108776462

 

The Behavioural Insights Team (2020). A Menu for Change: Using behavioural science to promote sustainable diets around the world.

 

Vermeir, I., Weijters, B., De Houwer, J., Geuens, M., Slabbinck, H., Spruyt, A., Van Kerckhove, A., Van Lippevelde, W., De Steur, H., & Verbeke, W. (2020). Environmentally Sustainable Food Consumption: A Review and Research Agenda From a Goal-Directed Perspective. Frontiers in Psychology.

 

7. Lektion - Beslutningsmekanismer i et adfærdsøkonomiske perspektiv: Decision-making mechanisms in a behavioral economic perspective

 

Kahneman, D., & Frederick, S., 2005. A Model of Heuristic Judgment. In K. J. Holyoak & R. G. Morrison (Eds.), The Cambridge handbook of thinking and reasoning (pp. 267–293). Cambridge University Press.

 

Kruglanski, A.W. & Gigerenzer, G., 2011. Intuitive and Deliberate Judgments Are Based on Common Principles. Psychological Review, 118(1), pp.97–109.

 

Grayot, J.D., 2020. Dual Process Theories in Behavioral Economics and Neuroeconomics: a Critical Review. Review of Philosophy and Psychology, 11(1), pp.105–136.

 

Loewenstein, G., 2000. Emotions in Economic Theory and Economic Behavior. American Economic Review, 90(2), pp.426–432.

 

Berns, G.S., Laibson, D. & Loewenstein, G., 2007. Intertemporal choice - toward an integrative framework. Trends in Cognitive Sciences, 11(11), pp.482–488.

 

 

 

8. Lektion - Nudging a brief introduction

 

Sunstein, C.R., 2019. Nudging: a very short guide. Business Economics, 54(2), pp.127–129. Available at: https:/​/​doi.org/​10.1057/​s11369-018-00104-5.

 

Hansen, P.G. & Jespersen, A.M., 2013. Nudge and the Manipulation of Choice. European Journal of Risk Regulation, 4(1), pp.3–28. Available at: https:/​/​www.cambridge.org/​core/​product/​identifier/​S1867299X00002762/​type/​journal_article.

 

Münscher, R., Vetter, M. & Scheuerle, T., 2015. A Review and Taxonomy of Choice Architecture Techniques. Journal of Behavioral Decision Making, p.n/a-n/a. Available at: http:/​/​doi.wiley.com/​10.1002/​bdm.1897.

 

Johnson, E.J. et al., 2012. Beyond nudges: Tools of a choice architecture. Marketing Letters, 23(2), pp.487–504.

 

Marchiori, D.R., Adriaanse, M.A. & De Ridder, D.T.D., 2017. Unresolved questions in nudging research: Putting the psychology back in nudging. Social and Personality Psychology Compass, 11(1), pp.1–13.

 

McKenzie, C.M.R., 2018. Constructed Preferences, Rationality, and Choice Architecture. Review of Behavioral Economics, 5(3–4), pp.337–370.

 

Grüne-Yanoff, T. & Hertwig, R., 2016. Nudge Versus Boost: How Coherent are Policy and Theory? Minds and Machines, 26(1–2), pp.149–183.

 

9. Lektion - Digital Nudging and UX design

Caraban, A., Karapanos, E., Gonçalves, D., & Campos, P. (2019). 23 Ways to Nudge: A Review of Technology-Mediated Nudging in Human-Computer Interaction. Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–15. https:/​/​doi.org/​10.1145/​3290605.3300733

 

Caraban, A., Konstantinou, L., & Karapanos, E. (2020). The Nudge Deck: A Design Support Tool for Technology-Mediated Nudging. Proceedings of the 2020 ACM Designing Interactive Systems Conference, 395–406. https:/​/​doi.org/​10.1145/​3357236.3395485

 

Gray, C. M., Kou, Y., Battles, B., Hoggatt, J., & Toombs, A. L. (2018). The Dark (Patterns) Side of UX Design. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–14. https:/​/​doi.org/​10.1145/​3173574.3174108

 

Nudge, Dark Nudges, Sludge and Dealing with the Ethics of BE – BVA Nudge Unit. (n.d.). https:/​/​bvanudgeunit.com/​nudge-dark-nudge-sludge-dealing-with-ethics-be/​

 

10. Lektion - Machine behaviour

Rahwan, I., Cebrian, M., Obradovich , N., Bongard , J., Bonnefon , F., Breazeal, C., Crandall, J. W., Christakis, N. A., Couzin , I. D., Jackson, M. O., Jennings, N. R., Kamar , E.,

Kloumann , I. M., Larochelle, H., Lazer , D., McElreath , R., Mislove , A., Parkes, D. C., Pentland, A. ‘Sandy,’ … Wellman, M. (2019). Machine behaviour . Nature , 568 (7753), 477

486.

 

Ferrari, F., Paladino, M. P., & Jetten, J. (2016). Blurring Human–Machine Distinctions: Anthropomorphic Appearance in Social Robots as a Threat to Human Distinctiveness. International Journal of Social Robotics, 8(2), 287–302. https:/​/​doi.org/​10.1007/​s12369-016-0338-y

 

Yee, N., & Bailenson, J. (2007). The Proteus Effect: The Effect of Transformed Self-Representation on Behavior. Human Communication Research, 33(3), 271–290. https:/​/​doi.org/​10.1111/​j.1468-2958.2007.00299.x

 

Yee, N., Bailenson, J. N., & Ducheneaut, N. (2009). The Proteus Effect: Implications of Transformed Digital Self-Representation on Online and Offline Behavior. Communication Research. https:/​/​doi.org/​10.1177/​0093650208330254

 

Miller, M. R., Jun, H., Herrera, F., Villa, J. Y., Welch, G., & Bailenson, J. N. (2019). Social interaction in augmented reality. PLOS ONE, 14(5), e0216290. https:/​/​doi.org/​10.1371/​journal.pone.0216290

 

Yong, E. (2011). Out-of-body experience: Master of illusion. Nature News, 480(7376), 168. https:/​/​doi.org/​10.1038/​480168a

 

Tacikowski, P., Fust, J., & Ehrsson, H. H. (2020). Fluidity of gender identity induced by illusory body-sex change. Scientific Reports, 10(1), 14385. https:/​/​doi.org/​10.1038/​s41598-020-71467-z

 

 

11. Lektion - Adfærdsøkonomiske policy-implikationer: Behavioral economic policy implications

 

Beshears J, Kosowsky H.,(2020). Nudging: Progress to date and future directions, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Volume 161, Supplement, Pages 3-19, ISSN 0749-5978,

 

Hansen, P. G. (2015). The definition of Nudge and Libertarian Paternalism. Does the hand fit the glove? The European Journal of Risk Regulation.1: 1-20.

 

Rizzo, M. J. & Whitman, D. G. (2009). The Knowledge Problem of New Paternalism. BYU Law Review, 4: 905-968. (OBS: Læs kun indledningen).

 

Rizzo and Whitman (2009) - Little Brother is Watching You - New Paternalism on the Slippery Slopes.pdf

 

Rizzo, M. J. (2016). The Four Pillars of Behavioral Paternalism.In: Sherzod Abdukadirov (Ed.). Nudge Theory in Action: Behavioral Design in Policy and Markets 

 

Hansen and Jespersen (2013) - Nudge and the Manipulation of Choice.pdf

 

Rizzo and Whitman (2009) - The Knowledge Problem of New Paternalism.pdf

 

Thaler and Sunstein (2003) - Libertarian Paternalism.pdf

Sidst opdateret den 01-09-2021