2021/2022 KAN-CPSYV3000U Akademisk Internship semester
English Title | |
Academic Internship semester |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 30 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have gennemført og bestået 1. og 2. semester på CMP | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der skal udarbejdes tre godkendelsesopgaver, som skal afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt før klyngevejledningerne: 1. godkendelsesopgave: Problemstilling, problemformulering, metode- og teoriovervejelser, max. 3. sider. 2. godkendelsesopgave: Metodevalg og analyse af empiri, max. 3. sider 3. godkendelsesopgave: Refleksion over læring og metode- og teorivalg, max. 3. sider. Det er en forudsætning at opgaverne bliver godkendt, ellers kan den studerende ikke indstilles til eksamen. Ved ikke godkendt deltagelse i en eller flere obligatoriske aktiviteter eller ved sygdom vil der være mulighed for at aflevere erstatningsopgaver. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-kvalifikationer i arbejdslivet. De får afprøvet deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side anskuer dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og perspektiver anskueliggøres. Det akademiske internship sker som en praktikperiode af i alt 14 arbejdsugers varighed i en konkret organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt, praktikperiode, praktikrapport samt klyngevejledning. Det akademiske internship finder sted i perioden juli-januar på studiets 3. semester. Det er en forudsætning, at 2. semester er afsluttet, samt at praktikopholdet er godkendt af fagsansvarlig inden arbejdet påbegyndes. Praktikopholdet vurderes udfra følgende kriterier:
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Introforelæsning og klyngevejledning. Hvis praktikopholdet foregår i udlandet kan den studerende deltage i klyngevejledning via Teams/Zoom. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår på
klyngevejledningen, hvor der arbejdes med systematisk feedback til
den enkelte studerendes opgavebesvarelse. De studerende trænes i at
give feedback på hinandens opgaver, således at en stor del af
feedbacken er peer-to-peer baseret.
Den enkelte studerende modtager også individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende kan frit vælge mellem Akademisk Internship på enten 30 eller 15 ECTS samt valgfag.
Den studerende tilmelde sig Akademisk Internship ved at aflevere en kontrakt, som skal godkendes af fagansvarlig. Kontrakten findes på my.cbs.dk og skal sendes til Elisabeth Naima Mikkelsen: enm.ioa@cbs.dk., senest den 1. juni 2021. Først når kontrakten er godkendt, vil de studerende blive tilmeldt faget via administrationen.
NB: Hvis man ønsker at gennemføre et Academic Internship i en organisation, hvor man allerede er ansat kræver det dispensation. Dispensation gives dog kun såfremt den studerendes internship forløber i en ANDEN afdeling/ANDET projekt end der hvor man er ansat. Dispensationsansøgning sendes til Elisabeth Naima Mikkelsen: enm.ioa@cbs.dk |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Krantz & Maltz: ”A framework for consulting to organizational role" (kan downloades på følgende site: http://triadllc.com/pdf/ConsultingPsyc-Role.pdf.
Emerson, R.M. (1995). Fieldnotes in Ethnographic Research. In R.M. Emerson, R.I Fretz & L.L. Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes, Chicago: University of Chicago Press. Kap 1.
Davies, B., & Harré, R. (2014). Positionering: Diskursiv produktion af selver. Mindspace.
Anteby, M. (2013). Relaxing the taboo on telling our own stories: Upholding professional distance and personal involvement. Organization Science, 24(4), 1277-1290.
Schön, Donald 2001: Den reflekterende praktiker. Forlaget KLIM. Kapitel 5.
DeWalt, K. M., & DeWalt, B. R. (2002). Participant observation: A guide for fieldworkers. Walnut Creek, CA: AltaMira Press. Kap. 8: Participant observation.
Ahrens, T., & Chapman, C. S. (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Accounting, organizations and society, 31(8), 819-841.
Hébert, C. (2015). Knowing and/or experiencing: a critical examination of the reflective models of John Dewey and Donald Schön. Reflective Practice, 16(3), 361-371.
Der udover inddrages selvvalgte teorier fra pensum på Cand.merc.(psyk)s 1. og 2. semester samt andre relevante teorier jf. læringsmålene. |