Risiko- og krisehåndtering
En krise kan på et øjeblik gøre uoprettelig skade på det image og
den forretning, det har taget virksomheden eller organisationen
mange år at opbygge. Med faget ”Risiko- og Krisehåndtering ”, får
du kendskab til hvorfor og hvordan kriser opstår, og hvorledes de
håndteres mest hensigtsmæssigt.
Kriserne, som virksomhederne havner i, har forandret sig meget
de seneste år. Hvor kriserne historisk var forårsaget af eksterne
forhold (fx naturkatastrofer) er de i dag typisk forårsaget af
interne forhold i organisationen (fx dårlig ledelse og kultur), som
kan forudses og undgås ved forbyggende tiltag. I faget kigger vi
nærmere på, hvorfor denne forandring er sket, hvad den gør ved
samfund, organisationer og individer.
I en globaliseret og polycentreret verden med mange nye medietyper
er den traditionelle krisekommunikation, der handler om at ”spinne
sig ud af krisen”, ikke længere tilstrækkelig. Kriser er i dag
ikke enkle og ensidet, men flersidet, komplekse og grænseløse. Det
gør en strategisk tilgang til kriser – både før, under og efter –
afgørende. Rationalet er, at organisationer der løbende arbejder
med at håndtere issues og risici, er mindre eksponeret for kriser
og bedre i stand til at håndtere dem, hvis uheldet skulle være ude.
Det centrale for virksomheder i dag er på forhånd at geare sig
til at håndtere kriser og risici. Her er etiske
værdisæt, CSR, imagepleje, intern og ekstern kommunikation,
stakeholder- reputation, og issues management centrale elementer i
en sådan forberedelse på mulige kriser, uanset hvad
krisen måtte være.
Faget giver en introduktion til teoretisk og praktisk risiko- og
krisehåndtering i organisationer og en videnskabsteoretisk baggrund
for at behandle risici og kriser teoretisk.
I faget undersøges en række konkrete cases fra virksomheder og
organisationer, der har været i krise og havnet i mediernes
kritiske søgelys. Vi gennemgår disse cases i forhold til teorien og
får besøg af virksomheder, der har været i krise. De vil fortælle
om krisen, deres refleksioner herom, hvad de gjorde, og hvad de
kunne have gjort anderledes.
Spørgsmålet, vi behandler gennemgående, er: Hvordan påvirker risiko
og krise samfund, organisationer og individer, hvordan undgår
virksomheder og organisationer at havne i krise, og hvordan handler
de strategisk, når det sker?
Fagets fundament er kommunikationsteori.
|
Vejledende litteratur. Pensum bliver ca. 650
sider.
Andersen, Torben: Strategic Risk Management Practice: How to Deal
Effectively with Major Corporate Exposures. Cambridge University
Press, 2010.
Benoit, William: Account, Excuses, And Apologies: A Theory of Image
Restoration Discourse, State University of New York Press, 1995.
Beck, Ulrich: Risikosamfundet, på vej mod en ny modernitet, Hans
Reitzel, 1997.
Stephens, Keri K. & Patty Malone: New Media for Crisis
Communication: Opportunities for Technical Translation, Dialogue
and stakeholder response.
Coombs, W. Timothy: Ongoing crisis communication, Planning,
managing, and responding, SAGE 2012.
Regester, Michael & Judy Larkin: Risk Issue and Crisis
Management in Public Relations, Kogan Page, 2008.
Hearit, Keith Michael: Crisis Management by Apology, Lawrence
Earlbaum Associates, 2006.
Luhmann, Niklas: Risk, a sociological theory, Walter de Gruyter,
1993.
Kneer & Nassehi: Introduktion til teorien om sociale systemer,
Hans Reitzel, 2006.
Rasborg, Klaus: Sikkerhed, fare, risiko - et forsøg op en afklaring
af den sociologiske risiko, i Risiko, politik og miljø i det
moderne samfund, 1999.
Roux-Dufort, Christophe: The Devil lies in Details! How Crisis
Build up Within Organizations, Journal of Contingencies and Crisis
Management, vol. 17, no.1, 2009.
|