2021/2022  MA-MMFUV2019U  Strategisk salgsmetode og ledelse

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævnet for Master i forretningsudvikling
  • Mogens Bjerre - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Stefan Kirkegaard Sløk-Madsen - Institut for Strategi og Innovation (SI)
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
  • Serviceledelse/Service management
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2021

• Redegøre for og beskrive vigtigheden af samspillet mellem virksomhedens strategi og salgstilgangen.
  • Demonstrere færdigheder i at understøtte den ønskede strategi via salgsarbejdet
  • Udarbejde forslag der udviser forståelse for spændfeltet mellem salgsmetode, virksomhedsmål, individuelle præferencer, kundeønsker og etiske udfordringer.
  • Kunne arbejde og præsentere forbedringsforslag både kvantitativt og kvalitativt, så det er forståeligt og handlingsorienteret.
  • Indarbejde og udvikle relevant beslutningsdata og potentielt automatisering af denne i organiseringen af salg.
Strategisk salgsmetode og ledelse:
Prøvens ECTS 3
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.

Participants are to write a synopsis – preferably including relevant datapoints – of an organizational sales challenge they have. If they do not have a case, a standard case can be provided

I faget strategisk salgsmetode og ledelse lærer du at tænke strategisk over salgstilgangen. Du lærer at analysere virksomhedens omsætningsmetoder samt understøtte og lede disse, så virksomhedens strategiske mål opnås.

Strategi bliver virkeligt for kunder i salgsøjeblikket. Salg er også hvad hele virksomheden lever af. Men salg er under forandring, processerne og mulighederne bliver på engang mere komplekse og mere automatiserede. Derfor skal moderne organisationer sammentænke deres strategiske mål med den måde, de sælger deres produkter og ydelser på.

Dette fag har til formål at styrke deltagernes kompetencer i at arbejde strategisk og praktisk ud fra et solidt teoretisk fundament med linket mellem salg og strategi. Faget har til formål at bygge bro mellem strategien for virksomheden samt tilgangen til salgsarbejdet og ledelsen heraf. Det gælder helt ned i den enkelte kundetilgang og håndtering Det er derfor en grundantagelse i faget, at salg ikke bygger på tilfældigheder, men er en processuel bedrift, der kan analyseres og forbedres via organisatoriske og ledelsesmæssige tiltag – både overordnet og i de enkelte kunderejser.

Udgangspunktet er en grundig introduktion til salg som proces og metode, herunder en bred gennemgang af de mest aktuelle hovedstrømninger, der adresserer den seneste udvikling inden for feltet. Til dette kobles en række strategiske teorier og værktøjer, der gør deltagerne i stand til at forstå salgets rolle i strategien og udarbejde de bedste rammer herfor, inklusiv ledelsesværktøjer såsom lønordninger og feedback modeller. Udover teorier, værktøjer og metoder introduceres de studerende til konkrete cases, der illustrerer de mange facetter og den kompleksitet, der er forbundet med at arbejde strategisk med salg i praksis. Vi synliggør nødvendige valg og fravalg på tværs af forskellige organisatoriske sammenhænge hos både den sælgende organisation og kunden. Ved hjælp af denne tilgang forsøger vi at adressere nogle af de udfordringer, der kan være forbundet med at arbejde med strategisk orienteret salg i praksis

Dette kursus er koncentreret og kort, og derfor er vægten på forelæsning med indragelse af deltagerne som bidrager med inspiration og viden til deltagerne som de selv kan arbejde videre med i deres kontekst. Undervejs vil deltagerne have små diskussioner og opgaver for at kunne internalisere deres take-aways. Faget slutter med en mulighed for deltagerne i at arbejde med hele, eller dele af fagets metabudskab i en konkret situation -helst en de selv sidder med – i eksamen, som er et skriftligt oplæg, der diskuteres mundtligt.
Feedback vil blive givet ifm undervisingen og eksamen
Undervisning 20 timer
Forberedelse og eksamen 70 timer