2021/2022  BA-BJURO1501U  Mikroøkonomi

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Andet quarter
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Julie Buhl-Wiggers - Økonomisk Institut (ECON)
  • Økonomi/Economics
  • Blended learning
Sidst opdateret den 17-12-2021

Efter deltagelse i kurset skal den studerende kunne:
  • Forklare og redegøre for indholdet i forskellige grundlæggende mikroøkonomiske begreber som f.eks elasticitet, alternativ omkostning, markedsligevægt og ufuldkommen konkurrence.
  • Forklare og redegøre for de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som f.eks. modeller for udbud og efterspørgsel, ufuldkommen konkurrence og forbruger adfærd.
  • Grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser.
  • Algebraisk løse økonomiske problemstillinger som f.eks nytte-og profitmaksimering, udbud lig efterspørgsel, samt algebraisk bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som f.eks. pris, mængde og profit.
  • Anvende samt udvise forståelse for mikroøkonomiske begreber og sammenhænge.
Forudsætninger for at deltage i kurset
At de studerende kan læse engelsk faglitteratur samt deltage i faglige aktiviteter på engelsk. Herudover skal de studerende have grundlæggende kendskab til matematik svarende til B eller A niveau.
Mikroøkonomi:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt Se nedenfor
Eksamen har en varighed på to timer.

Man må aflevere så mange sider man vil.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hvis antallet tilsiger det, kan prøven konverteres til en mundtlig prøve.

Faget Mikroøkonomi præsenterer grundlæggende økonomisk teori om forbrugeres og virksomheders økonomiske beslutninger, konsekvenserne heraf for vareprisdannelse, arbejdskraft, m.v. og samspillet mellem de forskellige markeder. Desuden omtales mulighederne for at opnå en samfundsøkonomisk effektiv ressourceanvendelse samt den økonomiske politiks (for eksempel konkurrencepolitikkens) indflydelse på de enkelte markeder og på den samfundsøkonomiske effektivitet.
Der bygges videre på mikroøkonomi i en stor del af den efterfølgende økonomiundervisning, især i fagene Erhvervsøkonomi, Makroøkonomi, Afsætningsøkonomi og Industriøkonomi. Derudover behandles emner der vil blive taget op i Finansiering, Rets- og Kontraktøkonomi og Konkurrenceret.

Forelæsningerne og øvelsesholdene bliver afholdt på dansk. Eksamen afholdes ligeledes på dansk.

Undervisningsformen er en blanding mellem traditionelle forelæsninger og aktiverende læringsmetoder, hvor de studerende arbejder selvstændigt med stoffet.
Feedback gives i storholdforelæsninger gennem quizzes m.m. Derudover, vil der løbende være feedback når de studerende arbjeder selstændigt. De studerende må gerne stille spg til læreren i løbet af pauser holdt i storholdforelæsninger. Derudover feedback gives ugentligt i office hours.
Forelæsninger 29 timer
Studiotimer 21 timer
Øvelser/Opsamling 21 timer
Forberedelse 136 timer
Total 207 timer

Supplerende materiale (øvelser, slides, osv) kan hentes på CANVAS

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

Litteratur: Perloff, M. Jeffrey: Microeconomics. Global edition. 8th edition.

Sidst opdateret den 17-12-2021