2021/2022  BA-BJURO1505U  Forvaltningsret

Administrative Law

Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Henrik Andersen - CBS Law
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2021

• Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige og statsretlige data i form af de relevante regelsæt samt deres opbygning og funktion, herunder navnlig i forhold til erhvervslivet.
  • Identificere relevante forvaltningsretlige og statsretlige problemer på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse.
  • Analysere forvaltningsretlige og statretlige problemstillinger af særlig betydning for erhvervslivets forhold
  • Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder.
  • Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger
Forvaltningsret:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 2 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • IT-basispakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Der er ikke adgang til e-bøger i forbindelse med eksamen, så det anbefales ikke at investere i disse.

Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse, et overblik over og viden om forvaltningsretlige data i form af forvaltningsretlige regler og principper samt om statsretlige data i form af statsretlige regler og grundbegreber, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere, vurdere og løse konkrete forvaltningsretlige og statsretlige problemstillinger.

Undervisningen foregår ved tilstedeværelsesforelæsninger og ved online-materiale, herunder quizzer.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer forbeholdes):
Feedback gives på den mundtlige deltagelse i undervisningen. De studerende forventes at have læst dagens pensum og besvaret de spørgsmål, der lægges på Canvas, før undervisningen. Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme og opgaver, der inddrages i undervisningen, får de studerende feedback på deres refleksion, forståelse og anvendelse af pensum.

De fastsatte office hours tilbydes som mulighed for at få mundtlig feedback på de besvarelser af spørgsmål og tidligere eksamensopgaver, som de studerende laver undervejs i forløbet. De studerende skal selv aftale tid hos underviseren for denne type feedback.

De studerende har desuden under hele kurset adgang til multiple choice-quizzer på CBS Canvas, der giver feedback på svarmulighedsniveau. Dvs. at den studerende får at vide, hvorfor hendes/hans svar er forkert og en ledetråd til, hvor hun/han kan læse op på stoffet inden næste forsøg.

Forelæsninger 44 timer
Forberedelse 112 timer
Løbende opgaver og diskussion 25 timer
Eksamensforberedelse 25 timer

Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg., (DJØF 2018)

Jens Peter Christensen mfl.: Dansk Statsret, 3. udgave, (DJØF’s forlag 2020)

Sidst opdateret den 30-06-2021