2022/2023 BA-BINTO2073U Virksomhedens Økonomiske Styring (4): Økonomisk Teori og Organisationsdesign
English Title | |
Business Economics (4): Organizational Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-05-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Virksomhedens Økonomiske styring VØS (1, 2 & 3) eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 5
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Den studerende skal have godkendt 5 ud af 8 aktiviteter for at kunne deltage i eksamen. Øvelsesafviklingen på VØS (4) er organiseret på den måde, at alle studerende bliver inddelt i grupper. Øvelsesafviklingen for den enkelte studerende og for grupperne består af 4 præsentationer og 4 opponeringer (i alt 8 øvelsesgange/-aktiviteter). De(n) studerende skal have godkendt mindst 5 af disse, for at kunne blive indstillet til eksamen. Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt de obligatoriske aktiviteter på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg herpå, vil der blive stillet en ekstra opgave inden syge-/omprøven, som skal besvares for at kunne blive indstillet til syge-/omprøven. Ekstra-opgaven er en 24-timers individuel hjemmeopgave i fagets pensum, hvor det forventede afleverede sidetal er 20 – 25 sider. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (4) er, at de studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder - med organisationsøkonomi som teoretisk afsæt - kan designes, struktureres og skrues sammen så effektivt som muligt. Gennem HA-IT studiet er de studerende bl.a. blevet præsenteret for den klassiske Erhvervsøkonomi (produktionsfunktioner, omkostninger, markeder, optimering m.m.), som på HA-IT-studiet benævnes Virksomhedens Økonomiske Styring (1)/VØS (1), for Virksomhedens Grundlæggende Beslutningssituationer, (2) (Regnskabsvæsen) og for Virksomhedens Økonomiske Styring (3) (Finansiering). Virksomhedens Økonomiske Styring (4) – Økonomisk Teori & Organisationsdesign - opbygger en fælles referenceramme for Erhvervsøkonomi og Økonomistyring vha. økonomisk teori, og danner således det teoretiske fundament for økonomistyringsundervisningen på HA-IT-studiets 5. semester - Virksomhedens Økonomiske Styring (5); den beslutnings- og – styringsorienterede økonomistyring.
Faget tager udgangspunkt i det på HA-IT 1. semester præsenterede
erhvervsøkonomiske teoriapparat, hvorefter der suppleres med
transaktionsomkostnings- samt principal-/agentteori. Der trækkes i
særdeleshed på antagelserne om at individer er egennytte-handlende,
og på at viden i virksomheder oftest er asymmetrisk
fordelt. Med disse to antagelser opbygges en referenceramme,
hvis formål det er dels at analysere økonomiske, organisatoriske
problemstillinger, men væsentligere at udstikke retningslinjer for
hvordan man indretter virksomhedens økonomiske, organisatoriske
arkitektur’ effektivt. Man kan sige, at faget trækker
markedslogikken ind i virksomheden (’Bringing the Market Inside the
Firm’, Baker et. al., 2002). Der er med andre ord tale om
økonomisk adfærds- og organisationsteori.
Faget perspektiveres med jævne mellemrum i undervisningsforløbet op imod bl.a. sociologisk og institutionel organisationsteori. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog
afstedkommende automatisk, mundtlig feedback til de studerende
gennem de opståede diskussioner. Det forventes, at de studerende
deltager særdeles aktivt. Forelæsningerne vil dække de væsentligste
emner i pensum og blive understøttet af et antal cases, for at
illustrere samt perspektivere teorien.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et betragteligt antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde, ligesom denne øvelsesform afstedkommer en løbende dialog og mundtlig feedback. De studerende vil herigennem blive trænet i dels at analysere konkrete beslutningssituationer, dels i at opbygge analysetilgange samtidig med at evnen til at vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed forbedres. De i øvelsestimerne gennembearbejdede opgaver og cases indgår som objekter til eksamen. Øvelsestimerne foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de stillede opgaver/cases er også en eller flere opponentgruppe(r) blevet udpeget. Dennes/disses primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. Undervisningen foregår med Blended Learning som komplementerende pædagogisk ramme. Dette betyder, at en del af læringsprocessen vil foregå i tiden mellem klasseundervisningerne ’on-line’. Helt konkret vil der blive stillet krav til, at den studerende - udover at læse pensum - også skal se videosessioner og besvare quizzer som forberedelse/afslutning til en lektion. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel,
mundtlig feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren
såvel under forelæsningerne - der foregår udtalt dialogbaseret -
som under øvelsestimerne. I øvelsestimerne får de studerende dels
feedback af de udpegede opponentgrupper, dels af underviseren, der
skal sikre fremlæggelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe
eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. Det store antal
øvelsesopgaver giver rig lejlighed til at give grupperne samt de
enkelte studerende svar på spørgsmål, standpunktsbedømmelse og
feedback omkring løsningen af de stillede opgaver ligesom de fælles
gennemgange af opgaverne benyttes til at tilbagemelde på generelle
samt specifikke faldgruber. På denne måde får den/de studerende
svar på, hvorfor og hvordan de enkelte svar har været
rigtige/forkerte.
Ligeså vil quizzerne, som de studerende kan tage online, give en god løbende feedback til de studerende omkring deres faglige ståsted. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Brickley, Smith & Zimmerman: Managerial Economics and Organizational Architecture, 7th. ed., 2021, McGraw Hill, ca. 700 sider.
De studerende skal købe Brickley et. al-bogen. |