English   Danish

2022/2023  BA-BINTO3001U  IT-kontrakter

English Title
IT Contracts

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Jan Trzaskowski - Department of Business Humanities and Law
Primære fagområder
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Innovation/Innovation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 07-06-2022

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • demonstrere en grundlæggende indsigt i forskellige erhvervs- og it-retsområder, der er omfattet af faget
  • demonstrere forståelse af fagets juridiske problemstillinger og betydningen af fagets retskilder
  • identificere og forklare basale it-retlige og erhvervsretlige begreber inden for faget i et klart og korrekt juridisk sprog
  • formulere og diskutere erhvervsretlige og IT-retlige eksempler
  • analysere og konkludere på konkrete juridiske problemstillinger, og argumentere juridisk for løsning af problemstillingerne ved henvisning til korrekte paragraffer og andre hjemler
  • reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for det it-retlige område
Forudsætninger for at deltage i kurset
Viden om projektledelse, IT-strategi, økonomi og IT-ledelse svarende til de første to år af HA(it). Faget kan ikke tages af HA(-jur) eller cand.merc(-jur) studerende pga. overlap.
Prøve/delprøver
IT-kontrakter:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål er at give de studerende et grundlæggende kendskab til love og andre retsregler, som falder inden for den grundlæggende erhvervsret og it-ret - og som er relevant for it-kontrakter. Kurset fokuserer både på kontrakter om erhvervelse af it-ydelser, herunder software, og på kontrakter, som indgås ved brug af it, herunder e-handel. Faget fokuserer bl.a. på aftaleindgåelse, køb/leje, ophavsret og persondatabehandling samt på særlige it-kontraktyper (udviklingsaftaler, driftsaftaler og softwarelicensaftaler).

 

Formålet er, at de studerende bliver i stand til at identificere og forholde sig til erhvervsjuridiske problemstillinger, som de vil møde som ansatte i en it-virksomhed eller som selvstændig erhvervsdrivende inden for it-branchen. Gennem undervisningen skal der opnås indgående kendskab til den del af retssystemet, som vedrører it og internettet - set i et virksomhedsperspektiv. Virksomheden kan både være en stor og en lille virksomhed.

 

Det er formålet at den studerende kan tage den opnåede viden med ud i erhvervslivet og få glæde af denne viden med det samme. De studerende skal sættes i virksomhedens sted og kunne foretage en vurdering af af de juridiske problmer, der kan forekomme  ved en given virksomhedsstrategi. Herefter skal de studerende anvende den erhvervede juridiske viden til at tænke præventivt og således forebygge juridiske tvister og problemer.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning øger læringsudbyttet for alle studerende.

This course also aims to discuss how students can be compassionate in society while competitive in business, think critically and constructive when collaborating, and also understand and address important ethical and legal dilemmas.
Feedback i undervisningen
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som spørgsmål der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser).
Studenterarbejdstimer
Deltagelse i undervisning 38 timer
Forberedelse 90 timer
Eksamen og forberedelse heraf 78 timer
Total 206 timer
Foreløbig litteratur

Henrik Udsen, It-ret (5. udgave, Ex Tuto 2021).

 

Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter

Sidst opdateret den 07-06-2022