2022/2023  BA-BJURO2030U  Afsætningsøkonomi

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Første quarter
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Diana Storm - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Blended learning
Sidst opdateret den 28-06-2022

Den studerende skal demonstrere et overordnet overblik ved at:
  • Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til problemløsningsprocessen i forbindelse med håndtering af marketingproblemstillinger.
  • Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante eksterne forhold på makro-, meso- og mikroplan.
  • Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante interne forhold for en given virksomhed.
  • Opstille en SWOT-analyse.
  • Kortlægge og kritisk vurdere virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder med udgangspunkt i SWOT/situationsanalyse.
  • Opstille målsætninger for virksomhedens marketingindsats.
  • Udarbejde og anbefale strategier med henblik på optimering af marketingindsatsen.
  • Opstille og anbefale konkrete og resultatorienterede handlingsparametre i forbindelse med udførelse af marketingindsatsen.
  • Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst.
Afsætningsøkonomi:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Kurset tilstræber:

At give den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed.

At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau.

At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelses-muligheder og-begrænsninger i en given kontekst.

Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketingaktiviteter.

Kurset anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et progressivt forløb:

1) Grundlaget for marketing og værdiskabelse

2) Virksomhedens strategiske marketing situation

3) Målsætning, strategi, målgrupper og positionering

4) Værdiskabelse via produkt, pris og distribution

5) Værdiskabelse via kommunikation til og med markedet

6) Evaluering af markedsføringsindsatsen

Kursets pædagogiske tilgang lægger vægt på:

At de valgte problemområder analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete eksempler og cases.

At der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, der kan danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan.

Forelæsningerne består for størstedelens vedkommende af optagede, online videoer fra Marketing Signature Course Pack, understøttet af enkelte on-campus forelæsninger, der rammesætter kurset. Derudover tilbydes en række workshops, hvor der arbejdes gruppe-baseret og med løsning af konkrete cases.
Der gives løbende feedback i kursets workshop. I 2 længere workshops (af hver 6 timers varighed) arbejder de studerende med stillede case opgaver, så studerende får mulighed for at arbejde mere praksisorienteret med fagets teorier, modeller, og koncepter. Underviserne giver mundtlig feedback under disse workshops.
Endelig vil der være mulighed for automatiseret feedback via quizzes inden for de enkelte fagområder.
Forelæsninger og workshops 38 timer
Forberedelse 128 timer
Eksamensforberedelse 40 timer

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

Tekstbog:
Hollensen, Svend, (2019), "Marketing Management. A Relationship Approach", Pearson Education Limited.

Sidst opdateret den 28-06-2022